به گزارش CNN فارسی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر توقیف یک محموله تسلیحاتی ایران توسط بریتانیا را “بی‌پایه و با تاریخ مصرف گذشته” دانست.

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای که روز ۱۶ تیر (هفتم ژوئیه) در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد از توقیف ده‌ها محموله تسلیحات پیشرفته ساخت جمهوری اسلامی در آب‌های جنوب خلیج فارس خبر داد. بنابر این بیانیه ناو نیروی دریایی بریتانیا در جریان گشت‌های معمول خود در ژانویه سال جاری میلادی این محموله‌ها را که شامل موشک‌های زمین به هوا و موتور موشک‌های زمین به زمین کروز می‌شوند توقیف کرد.

گفته شد که این تسلیحات در قایق‌های تندرو مورد استفاده قاچاقچیان در آب‌های جنوب ایران کشف شده‌اند و قرار بوده در اختیار شیعیان حوثی یمنقرار بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر گفت که بریتانیا تاکنون “حدود ۸ میلیارد پوند تسلیحات پیشرفته شامل بمب، موشک هوا به زمین و هدایت شونده و جت‌های جنگنده” را ابه ائتلاف ضد حوثی‌ها فروخته است.

دولت بریتانیا ارسال تجهیزات پیشرفته برای حوثی‌های یمن را ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند. این قطعنامه آوریل سال ۲۰۱۵ و در ارتباط با جنگ داخلی در یمن تصویب شد. شورای امنیت در این قطعنامه ارسال هرگونه تجهیزات نظامی برای جنبش انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین این کشور را ممنوع اعلام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید