به گزارش CNN فارسی سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بامداد چهارشنبه ۲۷ مرداد در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران را در انطباق کامل با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای٬ ان.پی.تی و تعهدات ایران ذیل پادمان دانست و گفت این اقدامات تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی انجام شده است.

به گفته خطیب زاده مادامی‌ که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری می‌کند.

دولت ابراهیم رئیسی هنوز اعلام نکرده چه زمانی آمادگی از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را دارد و چه شرایطی را برای احیای مذاکرات پیشنهاد خواهد کرد.

پیشتر چند منبع ایرانی به رویترز گفته بودند که دولت رئیسی احتمالا شرایط جدیدی نظیر اجازه ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی و ادامه کار سانتریفیوژهای پیشرفته را در مذاکرات مطرح کند؛ موضوعی که دیپلمات‌های غربی آن را رد کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید ایران یک آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.

ایران بر اساس برجام تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۵ درصدی است، اما از اردیبهشت ۹۸، یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، شروع به عدول از تعهدات هسته‌ای خود کرده و هم‌اکنون در سطوح ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی نیز غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید