به گزارش CNN فارسی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) تحریم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اسماعیل خطیب وزیر آنرا محکوم کرد. تحریم‌های جدید آمریکا روز جمعه ۱۸ شهریور و در واکنش به حملات سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های آلبانی در ماه ژوئیه سال جاری میلادی اعلام شدند.

 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که آلبانی چند روز پیش با تأکید بر “شواهد غیرقابل انکار” حمله سایبری جمهوری اسلامی به این کشور، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و به دیپلمات‌های ایرانی و کارکنان سفارت دستور داد، ظرف ۲۴ ساعت این کشور را ترک کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که حمایت آمریکا از آلبانی و تحریم‌های جدید با توسل به “اتهام واهی و اثبات نشده” است. او تاکید کرد: «طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است».

انتقاد ایران از آلبانی به دلیل میزبانی از مخالفان

 

کنعانی آمریکا را متهم کرد که «سالهاست که میزبانی از یک فرقه نشان دار تروریستی را بر دولت و ملت آلبانی تحمیل کرده و ضمن حمایت همه جانبه، آنها را در حوزه سایبری آموزش داده و مجهز نموده است.» اشاره کنعانی احتمالا به سازمان مجاهدین خلق است که چند صد تن اعضای آن پس از برچیده شدن پایگاه اشرف در عراق، به آلبانی رفتند.

 

جمهوری اسلامی بارها متهم به تلاش برای ایجاد “سلول تروریستی فعال” در خاک آلبانی شده که توسط “بازوی خارجی سپاه پاسداران” اداره می‌شوند و ماموریت آنها انجام عملیات تروریستی در آلبانی و علیه این سازمان است.

سازمان مجاهدین خلق اواخر تیرماه امسال اعلام کرد کە برگزاری گردهمایی خود در آلبانی را به دلایل امنیتی از جمله “تهدیدها و توطئه‌های تروریستی” تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌اندازد. قرار بود، “شورای ملی مقاومت ایران” میزبان دو روزه “اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲” در روزهای اول و دوم مرداد ماه باشد.

 

سوزاندن مدارک داخل سفارت

 

گزارش شده است که کارکنان سفارت ایران در تیرانا قبل از ترک آنجا اسناد و مدارک موجود در این سفارتخانه را سوزانده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز به دنبال این اقدام پلیس ضد تروریسم آلبانی سفارت ایران را بازرسی کرده‌ است.

 

این اقدام واکنش امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را به دنبال داشت. او در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل «نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرموجهی که تحت پوشش ادعاهای بی‌اساس انجام می‌شود، هشدار داد» و ورود پلیس آلبانی به «اماکن دیپلماتیک ایران را نقض آشکار تعهدات بین المللی آلبانی» دانست.

دیدگاهتان را بنویسید