به گزارش CNN فارسی، پس از حمله سایبری به زیرساخت‌‌های آلبانی، این کشور روابط سیاسی‌اش را با جمهوری اسلامی قطع کرد و آمریکا هم وزارت اطلاعات، و اسماعیل خطیب، وزیر این وزارتخانه را تحریم کرد.

براساس گزارشی که شرکت مایکروسافت منتشر کرده چهار گروه هکری مورد حمایت جمهوری اسلامی، که بعضی‌شان خارج از مرزهای ایران اداره می‌شوند، پشت این حملات بوده‌اند.

به گفته مایکروسافت، این چهار گروه از دسترسی‌هایی استفاده کرده‌اند که پیش از این گروه هکری یوروپیم وابسته به وزارت اطلاعات به کار می‌برد و در یک بازه زمانی بیش از یکساله چندین حمله سایبری انجام داده بود.

 

لگویی که هکرها استفاده کرده‌اند الهام گرفته از گروه هکری گنجشک درنده در میان ستاره داوود است. به گفته مایکروسافت، گنجشک درنده، از طرف سازمان مجاهدین خلق و اسراییل، حملات متعددی علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی از جمله هک سیستم شهرداری تهران و فولاد خوزستان انجام داد.

 

مایکروسافت می‌گوید جمهوری اسلامی حملات اخیر را در انتقام ضربات سنگین سایبری وارده به جمهوری اسلامی انجام داده.

 

سوم مردادماه، وزارت اطلاعات از افزایش همکاری‌اش با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یک ماه گذشته خبر داده بود.

 

به نظر می‌رسد حملات سایبری اخیر که دوباره تکرار شده، نتیجه این همکاری باشد.

 

سال گذشته یک گروه سایبری در پروژه‌ای به نام صیاد، فرودگاه تیرانا را هک کرد.

محمدباقر شیرینکار

 

همان موقع گروه لب‌دوختگان فاش کرد مسوول این حمله سایبری با نام پروژه صیاد، شرکت ایلیانت گستر ایرانیان به فرماندهی محمدباقر شیرینکار بوده، کسی که اکانت توییتری بک‌دور عکسش را در اختیار ایران اینترنشنال قرار داده است. او متولد ۳۰ شهریور سال ۵۸ با نام مستعار مجتبی تهرانی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا او را به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران تحریم کرده.

 

برادر او، محمدحسین شیرین‌کار هم یکی از بازیگران اصلی این گروه است. لب‌دوختگان او را رییس بازرسی حفاظت اطلاعات سپاه معرفی کرده است.

محمدحسین شیرینکار

 

مهدی هاشمی طغرالجردی، داماد این دو که در لیست تحریم‌های آمریکاست، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ایلیانت گستر ایرانیان است.

مهدی هاشمی طغرالجردی

 

فرمانده سایبر الکترونیک سپاه پاسداران و مسوول حملات سایبری سپاه است. حمیدرضا لشگریان، ۶۱ ساله متولد تهران ساکن خیابان دیالمه در خیابان ری. اکانت بک دور عکسی از او در اختیار ایران اینترنشنال قرار داده که برای اولین بار منتشر می‌شود.

حمیدرضا لشگریان

 

او استادیار دانشگاه امام حسین است و مقالاتی در وب‌سایت این دانشگاه به نام او ثبت شده.

 

براساس اطلاعاتی که شبکه اسکای منتشر کرده، لشگریان مسوول تیم اطلاعاتی سیزده بوده، که برای حمله به کشتی‌های غربی و حمله سایبری به تاسیسات زیربنایی مثل پمپ‌بنزین‌ها در سراسر جهان فعالیت می‌کرد.

 

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی که ۸۰۴ روز در ایران زندانی بود، در کتاب خاطراتش نام واقعی مسوول پرونده‌اش را فاش کرد؛ حمیدرضا لشگریان، با نام مستعار ابراهیم قاضی‌زاده، مرد متاهلی که به او پیشنهاد رابطه عاشقانه داد.

 

به گفته کایلی، همسر لشگریان هم در زندان اوین کار می‌کرد، او در گفت و گو با ایران اینترنشنال گفت نه می‌تواند تایید کند و نه تکذیب که این، همان لشگریان است.

فاطمه زهرا فرخ

 

نام همسر لشگریان، فاطمه زهرا فرخ است، متولد سوم تیرماه سال ۴۲، تهران.

 

لشگریان کارهایش را در قالب شرکت داده سنجی پیشرفته، گروه تحقیقاتی کوثر کام و ژرف‌کام آسیا انجام می‌دهد که او در قامت بازرس اصلی و مدیرعامل و رییس هیات مدیره هدایت‌شان می‌کند.

 

تمام گروه‌های سایبری سپاه پاسداران زیر نظر حمیدرضا لشگریان فعالیت می‌کنند، با امکاناتی که سپاه در اختیار این واحد قرار داده است.

 

سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که کشورهای ناتو، درباره استفاده از ماده پنج این سازمان نظامی در این مورد بحث می‌کنند.

 

ماده ۵ پیمان تاسیس ناتو می‌گوید حمله به یک یا چند کشور عضو ناتو، حمله علیه همه آن‌ها محسوب می‌شود. آخرین بار، پس از حملات یازده سپتامبر، کشورهای عضو ناتو از این ماده استفاده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید