به گزارش CNN فارسی روزنامه فرهیختگان در شماره یکشنبه ۲۸ فروردین طی گزارشی از اختلاف ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در حساب‌های اتاق بازرگانی ایران خبر داد. این روزنامه تاکید کرد که این آمار تنها مربوط به یک‌دهم سهم شرکت‌ها می‌شود: «تفاوت‌های بسیار اساسی در منابع و مصارف اتاق بازرگانی ایران وجود دارد به‌طوری‌که فقط در ۴۰ شرکت دریافتی اظهارشده اتاق بازرگانی با ارقام واقعی که باید از این ۴۰ شرکت می‌گرفت، اختلاف ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دارد.»

فرهیختگان به این نکته اشاره کرده است که این آمار تنها از اعداد و ارقام پرداختی ۴۰ شرکت به دست آمده و تعداد شرکت‌ها ۱۰ برابر این رقم است. برخی اعضای اتاق بازرگانی می‌گویند مشخص نیست این مبالغ را چه کسانی دریافت کرده‌اند و کجا هزینه می‌شوند. این مبالغ امانت فعالان اقتصادی بود که باید صرف مواردی همچون کمک به برگزاری نمایشگاه‌های بخش خصوصی در خارج از کشور، کمک به اعزام رایزنان اقتصادی به کشورهای مختلف، امور حقوقی و مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی در داخل و خارج و همچنین مشاوره و آموزش فعالان اقتصادی می‌شد، اما گویا در تاریک‌خانه بخش خصوصی گم شده‌اند.

به گزارش فرهیختگان، از وضعیت ارقام واقعی و دریافتی اظهارشده اتاق بازرگانی ایران از درآمد چهار در هزار تعداد ۴۰ شرکت بزرگ طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ نشان می‌دهد ارقامی که شرکت‌ها باید با ‌عنوان سهم چهار در هزار به اتاق بازرگانی بپردازند، با ارقامی که اتاق بازرگانی ایران در سامانه‌های خود ثبت کرده است، نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاوت دارد.

چهل شرکت طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ درمجموع باید یک هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان با عنوان سهم چهار در هزار به اتاق بازرگانی پرداخت می‌کردند اما آن عددی که در سامانه اتاق با ‌نام پرداختی این ۴۰ شرکت ثبت شده، رقم ۳۸۷ میلیارد تومان است؛ به عبارتی یک رقم ۱۴۶۴ میلیارد تومانی در این میان ناپدید شده است. طبق اطلاعات گزارش صورت مالی اتاق بازرگانی ایران نیز کل درآمد اتاق از چهار در هزار مالیاتی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رقم ۲۴۲ میلیارد تومان بوده است. اگر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هم با ‌عنوان پرداختی سال ۹۶ اضافه کنیم، به رقم ۲۵۲ تا ۲۵۴ میلیارد تومان در صورت‌های مالی اتاق خواهیم رسید که با ارقام دریافتی از این ۴۰ شرکت فاصله ۱۳۳ تا ۱۳۵ میلیارد تومانی دارد.

روزنامه فرهیختگان با اشاره به مبلغ پرداختی فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نوشت: «نکته قابل‌ تامل ماجرا این است که اولا در سامانه‌های اتاق بازرگانی این اطلاعات در دسترس نیست، اما بخش جالب و عجیب ماجرا این است که در حالی اتاق بازرگانی ۱۲۴ میلیارد تومان سهم فقط از یک گروه دریافت کرده که در همان سال کل درآمد اتاق بازرگانی ایران از سهم سه و چهار در هزار کشوری حدود ۲۶۳ میلیارد و ۸۱۷ میلیون تومان بوده است. به عبارتی درآمد اتاق بازرگانی در گزارش تفریغ بودجه و صورت مالی نشان می‌دهد پرداختی گروه فولاد مبارکه در سال ۹۹ معادل ۴۱ درصد کل درآمد اتاق از این ردیف است.»

یکی از اعضای اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اتاق استانی مبالغ را به حساب اتاق ایران واریز نکند، گفت: «در مواردی هر اتاقی که این تخلف را کرده باشد فورا رئیس اتاق آن استان برکنار شده است.»

او گفت: «اتاق‌های استانی به‌جز سه در هزار و چهار در هزار، مبلغی با عنوان عضویت در اتاق دریافت می‌کنند که درآمد اختصاصی خودشان است و یک بخش نیز با نام سایر درآمدها دارند که این بخش نیز درآمد اختصاصی همان اتاق است. درآمدهایی از جنس اجاره دادن سالن، درآمد آموزش فعالان اقتصادی و بازرگانان و… جزء این بخش دوم منابع اتاق‌های استانی است که در همان محل خودشان هزینه می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید