به گزارش CNN فارسی هفت سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از او خواستند تا با درخواست ویزای ابراهیم رئیسی و هیات همراهش برای سفر به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کند.

این نامه را سناتورها چاک گرسلی، ریک اسکات، مارکو روبیو، تام‌کاتن، تد کروز، جونی ارنست و مارشا بلکبرن امضا کرده‌اند.

این سناتورها در نامه خود تاکید کردند: «دست داشتن رئیسی در کشتار جمعی و تلاش‌های حکومت ایران برای ترور مقامات ایالات متحده در خاک آمریکا، اجازه ورود رئیسی و همراهانش به آمریکا را به تهدیدی غیرقابل توجیه برای امنیت ملی تبدیل می‌کند.»

به تازگی، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود که برنامه‌ریزی برای سفر و سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر آینده شروع شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، سالانه از سومین هفته سپتامبر شروع به کار می‌کند و سخنرانی‌‌های هر کشور بر عهده رهبران سیاسی است.

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود همچنین از رئیسی به عنوان ”ناقض دیرینه حقوق بشر” یاد کردند و افزودند که او در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ دست داشته است که در طی آن، زندانیان ”بدون حق تجدید نظر یا محاکمه عادلانه” به اعدام محکوم شدند.

امضاکنندگان یادآور شدند که رئیسی در سال‌های بعد همچون اعتراض‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و در زمان ریاستش بر قوه قضائیه نیز همچنان به نقض حقوق بشر ادامه داد و به همین دلیل، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

این سناتورهای جمهوری‌خواه با اشاره به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تلاش سپاه قدس جمهوری اسلامی برای ترور برخی از مقام‌های ارشد فعلی و سابق آمریکایی تصریح کردند: «موافقت با سفر رئیسی به ایالات متحده، با توجه به حضور احتمالی عوامل سپاه در هیات همراه او، امنیت ملی آمریکا را به شدت به خطر می‌اندازد.»

امضاکنندگان در پایان نامه تاکید کردند که نقش ابراهیم رئیسی در نقض حقوق بشر و تلاش حکومت ایران برای قتل مقام‌های آمریکایی حتی ”بیشتر از آن است که رئیسی از دریافت ویزای سفر به آمریکا محروم شود.”

اتهام‌های حقوق بشری علیه ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی سال گذشته با اتکاء به شرایط کرونا به آمریکا نرفت و پیامی از پیش ضبط شده به مجمع عمومی فرستاد. او در حالی کرونا را بهانه کرد که در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان به سر می‌برد.

او به دلیل سوابق امنیتی و قضایی خود و همکاری با هیات مرگ در روند کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به نقض فاحش حقوق بشر در ایران متهم است.

با این حال، رئیسی خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند و از جمله، در مراسم تحلیف خودش در برابر صدها میهمان خارجی نیز گفته بود: «ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم.»

ابراهیم رئیسی از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری به هیچ کشور اروپایی و غربی نرفته است. سال گذشته نیز چند سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از دولت بایدن خواسته بودند به او برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا ندهد.

جزییات بیشتری درباره سفر رئیسی به نیویورک اعلام نشده اما انتظار می‌رود حضور او در مجمع عمومی با توجه به کارنامه او، با حواشی و بحث‌های مختلف حقوق بشری همراه شود.

ابراهیم رئیسی در آبان ۱۳۹۸ به فهرست تحریم خزانه‌داری آمریکا وارد شده و از سال ۱۳۸۹ نیز در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا است. او یکی از اعضای “هیات مرگ” در دادگاه‌های سال ۱۳۶۷ در ایران است؛ دادگاه‌هایی که هزاران زندانی سیاسی را در حالی که در حال گذراندن حکم‌های خود بودند، به اعدام محکوم کرده و به دار آویختند. پست ریاست جمهوری اما برای او “مصونیت دیپلماتیک” ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید