به گزارش CNN فارسی، در این مقاله به معرفی بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم؛ از آثار غافل‌گیرکننده‌ی مستقل تا ساخته‌های جدید شرکت «دیزنی» و استودیوی «پیکسار».

اگر ساخته‌های «هایائو میازاکی» و «استودیو جیبلی» را کنار بگذاریم، اکثر مخاطبان جدی سینما معمولا از انیمه‌های ژاپنی دوری می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که این نوع آثار همانند یک انیمیشن پیکساری موردتوجه قرار بگیرند. با وجود این، سال ۲۰۲۱ را باید سال انیمه‌ها بدانیم، انیمه‌هایی که اکثر انیمیشن‌های بزرگ را کنار زدند و به موفقیت‌های باورنکردنی رسیدند. البته آثار همیشگی پیکسار و دیزنی را هم داشتیم که راضی‌کننده بودند و در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم.

بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۱

در سالی که گذشت، بعضی از ژانرهای سینمایی با کمبود فیلم‌های شاخص روبرو بودند اما ژانر انیمیشن قدرتمندتر از همیشه ظاهر شد و هر نوع سلیقه‌ای را پوشش داد. ما شاهد عرضه‌ی آثار خلاقانه و متفاوتی بودیم که بدون‌شک ارزش تماشا کردن دارند؛ با ما همراه باشید تا بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۱ را بشناسید. لازم به ذکر است که این فهرست، رتبه‌بندی مشخصی ندارد.

انیمه Mobile Suit Gundam: Hathaway

«موبایل سوت گاندام: هاتاوی» براساس رمانی کوتاه به همین نام، نوشته‌ی «یوشیوکی تومینو» (سازنده‌ی اصلی مجموعه) ساخته شده است و هر انتظاری که از این سری دارید را برآورده می‌کند. لحظات اکشن این انیمه فوق‌العاده است اما احتمالا بخش‌های کابوس‌وار آن بیشتر در ذهن شما باقی خواهد ماند.

داستان هاتاوی، پس از اتفاقات نسخه‌ی ۱۹۸۸ رخ می‌دهد؛ جایی که جنگ «فدراسیون زمین» با کلونی‌هایش به پایان رسیده و سرانجام صلح برقرار شده است. «هاتاوی نوآ» یک خلبان سابق فدراسیون است که گذشته‌اش او را به شدت آزار می‌دهد. نوآ در نهایت تصمیم می‌گیرد به یک گروه تروریستی ملحق شود که علیه فدراسیون زمین فعالیت می‌کند.

حتی اگر هیچ‌کدام از آثار مرتبط با این مجموعه را تماشا نکرده‌اید، این انیمه شما را دچار سردرگمی نمی‌کند و داستان تقریبا مستقلی دارد.

انیمیشن Encanto

«افسون» جدیدترین ساخته‌ی استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی است و داستان دختری را روایت می‌کند که در یک خانواده‌ی جادویی به دنیا آمده اما هیچ قدرت خاصی ندارد. کارگردانی این انیمیشن موزیکال را «بایرون هاوارد» و «جرد بوش» برعهده داشته‌اند که «زوتوپیا» را در کارنامه دارند.

چیزی که افسون را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، این است که در دنیای آشنای آن خبری از جادوگران شیطانی یا اژدهایان غول‌پیکر نیست. در مقابل، چالش اصلی شخصیت‌ها سختی‌هایی است که در گذشته کشیده‌اند و ترس‌هایی که از آینده دارند. این انیمیشن می‌تواند برای بزرگسالان هم جذاب باشد و اگرچه در حدواندازه‌ی آثار موسیقی‌محور کلاسیک دیزنی نیست اما هوشمندانه است و ارزش تماشا کردن دارد.

انیمیشن Raya and the Last Dragon

 

«رایا و آخرین اژدها» در رابطه با دختر جنگجویی است که در یک دنیای موازی و در یک کره زمین متفاوت به نام «لوماندرا» زندگی می‌کند. پس از اینکه یک حادثه‌ی تراژیک، پدر رایا را به سنگ تبدیل می‌کند، او وارد یک ماجراجویی چالش‌برانگیز می‌شود تا با پیدا کردن تکه‌های گمشده‌ی یک الماس جادویی و اعطای آن به آخرین اژدهای بازمانده، شرایط را به حالت عادی بازگرداند.

این انیمیشن، تفاوت‌های ویژه‌ای با آثار پرنسسی معمول دیزنی دارد و سازندگان تلاش کرده‌اند تا از امضاهای همیشگی این نوع فیلم‌ها تا حد زیادی فاصله بگیرند. چیزی که رایا و آخرین اژدها را منحصربه‌فرد می‌کند، فضاهای شرقی و سنتی آن است که حس‌وحال متفاوتی ایجاد کرده‌اند. این محصول دیزنی شاید یک شاهکار تمام‌عیار نباشد اما یکی از بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۱ است.

انیمیشن Luca

این انیمیشن دلنشینِ استودیوی پیکسار، ماجراجویی‌های پسرکی به نام «لوکا» را روایت می‌کند. لوکا که در حال سپری کردن یک تابستان فوق‌العاده است، راز سیاهی را در رابطه با دوست تازه‌اش، «آلبرتو» کشف می‌کند. او متوجه می‌شود که آلبرتو در واقع یک هیولای دریایی است! این انیمیشن که به همان سبک‌و‌سیاق همیشگی پیکسار ساخته شده، شما را به یک شهر ساحلی در ایتالیا می‌برد و مطابق معمول، پر از احساس است.

پیکسار همواره نشان داده که یک استودیوی استثنایی است، آثار آن‌ها به همان اندازه که کودکان را جذب می‌کنند، برای مخاطب بزرگسال پرکشش هستند و همیشه با تماشای ساخته‌های این استودیو، برای ساعاتی از دنیای واقعی دور می‌شوید و به جهان تازه‌ای قدم می‌گذارید. لوکا از نظر بصری هم حیرت‌انگیز است و حتی کاری می‌کند که در مورد سفر به کشور ایتالیا رویاپردازی کنید. این انیمیشنِ کم‌ادعا، تا انتها شیرین و بامزه باقی می‌‎ماند.

انیمه Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba the Movie: Mugen Train

حتی اگر انیمه تماشا نمی‌کنید، احتمالا نام این پدیده‌ی جهانی را شنیده‌اید؛ «شیطان‌کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن» در سال ۲۰۲۰، تنها در کشور ژاپن روی پرده رفت اما به قدری موفق بود که سریعا به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد. موفقیت‌های این انیمه با اکران جهانی آن در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد.

داستان در رابطه با مرد جوانی است که می‌خواهد از شیاطینی که خانواده‌اش را به قتل رساندند، انتقام بگیرد. او به ارتش دیوکش‌ها می‌پیوندد که قسم خورده‌اند تا از بشریت در مقابل این هیولاها دفاع کنند. این انیمه، فراتر از یک اثر معمولی ژانر انتقام است و به مضامین مهمی همچون کنار آمدن با غم، مبارزه با افسردگی و قدرت درونی می‌پردازد.

فارغ از طراحی خوب لحظات اکشن، لحظات احساسی فیلم شاید شما را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهد. شیطان‌کش از آن آثاری است که می‌تواند دیدگاه شما نسبت به انیمه‌ها را برای همیشه تغییر دهد.

انیمیشن Mad God

«فیل تیپت» یکی از طراحان بزرگ جلوه‌های ویژه‌‌ی میدانی و مکانیکی است که آثاری همچون «پارک ژوراسیک»، «پلیس آهنی» و «جنگ ستارگان: بازگشت جدای» را در کارنامه دارد. «خدای دیوانه» اولین فیلم بلند تیپت (و شاید آخرین) به حساب می‌آید که به صورت استاپ‌موشن ساخته شده و باورکردنی نیست اما ساخت آن در یک بازه‌ی زمانی «۳۰ ساله» انجام شده است!

تیپت تولید فیلم را در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی آغاز کرد و در سال ۱۹۹۳ با اکران پارک ژوراسیک، به این نتیجه رسید که دوران انیمیشن‌های استاپ‌موشن به پایان رسیده است. سال‌ها بعد، با تشویق دوستان و همکاران، او تصمیم گرفت تا تولید این انیمیشن را ادامه دهد و آن‌ را تکمیل کند. خدای دیوانه به‌طور ملموسی با دیگر عناوین این فهرست متفاوت است و در آن خشونت زیادی به چشم می‌خورد.

انیمیشن The Mitchells vs. the Machines

«مایک ریاندا» در اولین ساخته‌ی سینمایی‌اش، توانسته یک ایده‌ی نسبتا نخ‌نما را به شکلی نوآورانه ارائه دهد. «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» قرار بود در سال ۲۰۲۰ روی پرده برود اما به دلیل شیوع کرونا ویروس تاخیر خورد و شرکت سونی در نهایت حق پخش آن را به پلتفرم نتفلیکس فروخت. این انیمیشن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و به یکی از پربیننده‌ترین آثار نتفلیکس تبدیل شد.

«کتی میچل» یک فیلم‌ساز آماتور است که آرزوهای بزرگی در سر دارد و معمولا با پدرش که به «فناوری‌هراسی» دچار است، دچار مشکل می‌شود. کتی اخیرا در یک دانشگاه خوب پذیرفته شده و به‌زودی عازم سفر خواهد شد. در یکی از دعواهای میان پدر و دختر، لپ‌تاپ کتی آسیب می‌بیند و پدر برای جبران مافات، پرواز او را لغو می‌کند تا همراه با دیگر اعضای خانواده، کتی را با ماشین به دانشگاه برساند.

در همین حین، رئیس یک شرکت بزرگ تکنولوژی، هوش مصنوعی قدیمی‌اش «پال» را کنار می‌گذارد و او را با یک هوش مصنوعی پیشرفته‌تر جایگزین می‌کند. پال برای انتقام، کنترل تمامی ربات‌های دنیا را در دست می‌گیرد و همه‌ی آدم‌های جهان دستگیر می‌شوند تا به فضا فرستاده شوند. در این میان، تنها خانواده‌ای که جان سالم به‌در می‌برد، خانواده‌ی میچل است و حالا آن‌ها باید دنیا را از دست پال نجات دهد.

انیمه The Summit of the Gods

«اجلاس خدایان» یکی از انیمه‌های بزرگسالانه‌ی درخشان سال ۲۰۲۱ است که ماجراهای آن پیرامون خبرنگاری و کوه‌نوردی اتفاق می‌افتد. در سال ۱۹۲۴، «جرج مالوری» و «اندرو ایروین» در مسیر فتح قله‌ی اورست، ناپدید شدند. ۷۰ سال بعد، یک خبرنگار جوان، «ماکوتو» با کوهنورد مرموزی به نام «هابو» روبرو می‌شود که یک دوربین عکاسی با خود همراه دارد. ماکاتو احساس می‌کند این دوربین به جرج مالوری متعلق است و شاید کلید حل معما باشد: اینکه آیا مالوری و ایروین در نهایت موفق شدند اورست را فتح کنند یا خیر. ماکاتو در ادامه به هابو ملحق می‌شود تا فتح قله‌ی اورست توسط او را نیز به ثبت برساند.

این انیمه سوالات مختلفی از شما می‌پرسد، مثلا چرا آدم‌ها برای فتح یک قله تلاش یا گاهی زندگی‌شان را صرف حل یک معما می‌کنند؟ اجلاس خدایان فیلم کم‌نظیری است که بعضی لحظات آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد. این انیمه داستانش را در فضایی سرد، برفی و ساکت روایت می‌کند اما در زیر این سفیدی‌های بی‌کران، عشق و انگیزه‌ی آدم‌ها به انجام کارهای ناممکن و سخت را در مرکز توجه قرار می‌دهد.

انیمه Belle

انیمه‌دوستان، «مامورو هوسودا» را با آثاری همچون «فرزندان گرگ»، «جنگ‌های تابستانی» و «دختری که در زمان پرش می‌کرد» می‌شناسند و ساخته‌ی جدید او هم فوق‌العاده از کار درآمده است. «بل» در واقع یک برداشت جدید از قصه‌ی «دیو و دلبر» ارائه می‌دهد و از نظر بصری باید آن را یکی از زیباترین انیمه‌های سال بدانیم.

«سوزو» یک دخترک خجالتی است که استعداد خوانندگی دارد و در یک دنیای مجازی به نام «یو» به شهرت جهانی می‌رسد. در یکی از کنسرت‌هایش، ناگهان سروکله‌ی یک اژدها پیدا می‌شود و همه چیز را خراب می‌کند. سوزو در ادامه به جستجوی اژدها می‌‎رود و با او رابطه‌ی پیچیده‌ای را آغاز می‌کند. این انیمه در بعضی لحظات، به برداشت شرکت دیزنی از دیو و دلبر ادای‌دین می‌کند اما یک بازسازی نیست و روایت تازه‌ای از این داستان مشهور کلاسیک ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید