به گفته فعالان ، عامل اصلی نزولی شدن سکه ، سقوط بهای اونس طلا در بازار های جهانی بود. طلا در روز جمعه به کانال هزار و ۷۶۰ دلاری ریخت و در مدت یک روز بیشتر از ۴۰ دلار از ارزش خود را از دست داد. معامله ‌گران سکه از همان روز جمعه و در معاملات پشت خطی به سقوط اونس واکنش نشان دادند. در حالیکه سکه روز های چهارشنبه و پنج شنبه در بازه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان می‌کرد، روز جمعه در معاملات پشت خطی، به یک ‌باره در محدوده ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مورد خرید و فروش واقع شد.

روز شنبه ، سکه‌ بازان در برابر شکست مرز  ۱۱میلیونی مقاومت کردند ، اما نیروی افزایشی خاصی نیز در بازار وجود نداشت که فلز گران بهای داخلی را به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگرداند. یکی از دلایلی که از نگاه معامله‌ گران موجب شد سکه در روز شنبه بتواند مرز ۱۱میلیون تومانی را حفظ کند ، رفتار قیمت دلار بود.

عدم افت دلار در روز شنبه برای بعضی از معامله‌ گران به معنای آن بود که ممکن می باشد اسکناس آمریکایی طی روز های بعدی با عبور از جو هیجانی آغاز به کار ریاست‌ جمهوری جدید، در مسیر صعودی قرار بگیرد. درواقع سکه ‌بازان در روز شنبه تا حدی با اتکا به احتمال افزایش قیمت دلار در برابر شکست کانالی مقاومت کردند.

در صورتی ‌که طی روزهای آینده، قیمت دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، سکه به راحتی کانال ۱۱میلیون تومانی را از دست خواهد داد. با این حال، افزایش قیمت دلار به بالای محدوده ۲۵هزار و ۸۰۰ تومانی می‌تواند زمینه ‌ساز برگشت افزایشی ‌ها به بازار سکه شود.

یکی از عواملی که به افزایش قیمت دلار کمک کرد ، افزایش بهای حواله درهم بود. روز شنبه حواله درهم تا آستانه مرز ۷ هزار تومانی رشد کرد. اگر امروز درهم به بالای مرز ۷ هزار تومانی نفوذ نکند ، احتمال کاهش قیمت درهم مطرح خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید