به گزارش CNN فارسي ، ماجرای واردات خودرو رفته رفته تبدیل به کلاف پیچیده‌ای شده که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها هم باز نخواهد شد. معادله وارد کردن خودروهای خارجی به کشور با اوضاع کنونی جور در نمی‌آید و همیشه سنگی جلوی پای واردات انداخته شده است. مدت زیادی است که گفته می‌شود واردات به زودی از سر گرفته می‌شود ولی عملا جز حرف، عملی دیده نمی‌شود.

خرید خودرو در خارج از ایران با ۳۰۰ میلیون تومان

البته یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر واردات خودرو نیز مسئله تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی است که اخذ می‌شود و پیرو همین موضوع، کارشناسان خودرو معتقدند با چنین شرایطی نه تنها ارزبری از کشور به حداکثر خود می‌رسد، بلکه قیمت بالای محصولات خارجی به نحوی خواهد بود که بسیاری از مردم نمی‌توانند آنها را بخرند.

پیشنهادی که برای رفع این مشکل داده شده، واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم به کشور است. البته برای این طرح هم شروطی از جمله حداکثر کارکرد ۳ ساله و وجود خدمات پس از فروش قید شده که به نوبه خود عجیب به نظر می‌رسد. حقیقت ماجرا این است که قرار نیست واردات خودرو دردی از مشتریان دوا کند یا صنعت خودرو کشور را بهبود بخشد.

با قیمت‌های فعلی که خودروهای داخلی دارند، بسیاری از مشتریان توانایی خودروهای صفرکیلومتر ایرانی را ندارند، چه برسد به خودروهای خارجی صفر کیلومتری که علاوه بر قیمت اصلی‌شان، هزینه‌هایی نظیر تعرفه گمرکی و مالیات نیز روی آنها گرفته می‌شود. بنابراین به نظر ما واردات هم نمی‌تواند مشکل فعلی را حل کند و خیلی از مردم هم نمی‌توانند پشت فرمان خودروهای جدید بنشینند.

در این مطلب قصد داریم برخی از خودروهای کارکرده‌ای را معرفی کنیم که ویژگی‌ها و مشخصات خوبی دارند. یکی از وبسایت‌های جامع و معتبر دنیا، KBB آمریکا است که به فروش خودرو می‌پردازد و در کنار این کار تحلیل‌های جالبی نیز درباره صنعت خودروی آمریکا به دست می‌دهد.

وبسایت مذکور به تازگی لیستی از ۱۰ خودروی زیر ۱۰ هزار دلار را منتشر کرده که اگر دلار در ایران را در محدوده ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی این خودروها قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون و پایین‌تر خواهند داشت. توجه کنید که در کشور ما و در حال حاضر خودروهای کمی وجود دارند که می‌توان با این مبلغ به صورت صفر کیلومتر خرید، ولی از نظر خرید خودروهای کارکرده دامنه انتخاب گسترده‌تر است.

یکی از خودروهایی که برای مثال می‌توان با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی خرید، پژو ۲۰۶ است و همان‌طور که می‌دانید تمامی مشخصات فنی و پلتفرم این دستگاه خودرو مربوط به چندین سال پیش است و این یعنی با این پول قادر خواهید بود یک خودروی قدیمی بخرید.

همان‌طور که گفتیم دامنه انتخاب‌های شما برای خرید خودروهای دست دوم کمی بیشتر است و می‌توانید با همین بودجه خودروهای دست دومی نظیر دنا، سمند و پارس بخرید. متاسفانه پس از معرفی خودروهای خارجی زیر ۱۰ هزار دلار به این حقیقت پی می‌برید که وضعیت خودروسازی ایران به شدت افتضاح است و نیاز به فکری اساسی دارد.

وبسایت KBB این گونه توضیح می‌دهد که با بودجه ده هزار دلاری (۳۰۰ میلیون تومانی) می‌توانید محصولاتی باکیفیت و ایمن پیدا کنید. در این لیست می‌توان خودروهای ۲۰۲۲ سدان و کامپکت و هاچ بک و حتی خودروهای هیبریدی جالبی را پیدا کرد و افسوس خورد که چرا در ایران وضعیت این گونه نیست.

۱. هیوندای النترا ۲۰۱۳

اولین خودرویی که از قضا در بازار ایران نیز به وفور پیدا می‌شود و هم‌نسلی‌ها و برادرانش را بارها در خیابان‌های کشور دیده‌ایم، هیوندای النترا است. قیمت مدل‌های فعلی این خودرو در بازار داخلی ما به شدت بالا رفته و تفاوت قیمتی این وبسایت با آنچه در ایران وجود دارد زمین تا آسمان است.

بنابراین خوشبختانه اگر واردات این خودرو در دستور کار دولت قرار بگیرد، آن وقت قیمت مدل‌های کنونی به شدت کاهش خواهد یافت. به لحاظ فنی باید هیوندای النترا را یک خودروی کامپکت دانست، ولی در هر حال فضایی که در اختیار شما قرار می‌دهد به اندازه یک سدان سایز متوسط است.

این خودروی جذاب از آن دسته خودروهایی است که فضای کابین جادار و راحتی دارد و حتی اگر تیپ‌های پایه آن را خریداری کنید، از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌ها شما را راضی خواهد کرد. یکی از نقاط قوت النترا نیز مصرف سوخت پایینی است که دارد. هیوندای النترای کره‌ای در مدل ۲۰۱۳ و در کلاس‌های سدان، کوپه، هاچ بک و نیز با گیربکس‌های دستی و اتومات راهی بازار شده است.

۲. فورد فیوژن ۲۰۱۲

از دیگر خودروهای سدان جذابی که با این قیمت اقتصادی هوش از سرتان خواهد برد، فورد فیوژن ۲۰۱۲ است. این خودروی سایز متوسط در زمینه قابل اطمینان بودن و امنیت، حرف اول را می‌زند و شهرت زیادی دارد. فیوژن در دو نسخه راهی بازار شده و مجهز به دو پیشرانه کم مصرف است و به صورت چهار چرخ محرک نیز قابل خریداری خواهد بود.

خوشبختانه فیوژن نیز در دو نسخه جعبه دنده دستی و اتوماتیک در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد و از امکانات آن می‌توان به سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و کروز کنترل اشاره کرد.

۳. کیا سول ۲۰۱۳

در بازار خودروهایی که زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارند، برخی از خودروها جمع و جورتر می‌شوند و نمونه این خودروها نیز در بازار کم نیست. ولی یکی از جمع و جورترین و بهترین‌های این مدل خودروها، کیا سول ۲۰۱۳ است که استایل خاصی از خود به نمایش می‌گذارد.

کیا سول از نظر طراحی در وضعیت خوبی قرار دارد و کابین جادار و جذاب آن به همراه مصرف سوخت پایینی که دارد، منحصر به فرد به نظر می‌رسد. در کل مدل طراحی کیا سول به صورت جعبه‌ای است و همین باعث می‌شود تا فضای سر برای سرنشینان در بهترین حالت ممکن باشد. همچنین از صندوق بار آن می‌توان برای حمل و نقل اشیای بزرگ بهره برد.

۴. سوبارو اوت بک ۲۰۱۲

چهارمین خودروی این لیست، سوبارو اوت بک ۲۰۱۲ است که هم از سیستم چهار چرخ محرک بهره‌مند شده و هم کابین مستحکم و استواری دارد. این ماشین آفرودی توانایی ماجراجویی‌های خارج از جاده را دارد و در شش تریم و با صندوق بار با فضای مناسب عرضه شده است. از جمله نقاط قوت سوبار اوت بک می‌توان به مصرف سوخت پایین و ایمنی بالا اشاره کرد.

۵. تویوتا پریوس ۲۰۰۹

جای یک خودروی هیبریدی در این لیست خالی است و آن هم تویوتا پریوس مدل ۲۰۰۹ است. این خودرو دو ویژگی عمده دارد که یکی از آنها کم مصرف بودن در مقابل خودروهای بنزینی است و دیگری انعطاف پذیری آن و هماهنگ شدنش با محصولات هاچ بک؛ همین دو عامل این خودرو را تبدیل به محصولی جذاب برای مشتریان کرده است. کابین تویوتا پریوس جادار است و همچنین سواری آن سر و صدا ندارد و اطمینان زیادی به مشتریان می‌دهد.

۶. مزدا ۳ ۲۰۱۳

امروزه در اقصی نقاط دنیا خودروی مزدا ۳ در مدل‌های جدید وارد بازارهای جهانی می‌شوند، ولی متاسفانه آن دسته از خودروهای مزدا ۳ که در ایران حضور دارند و همچنان با عنوان نیو یا جدید شناخته می‌شوند، همان نسخه‌های چند سال قبل هستند و با قیمت‌های بسیار بالاتری هم به فروش می‌رسند.

مزدا ۳ مدل ۲۰۱۳ یک خودرو سدان-هاچ بک است و برای افرادی مناسب خواهد بود که می‌خواهند هم سواری و هم فضای بار بیشتری در اختیار داشته باشند. از نظر طراحی مزدا ۳ ۲۰۱۳ جذاب به نظر می‌رسد و این سال‌ها نتوانسته‌اند خاک کهنگی و قدیمی بودن روی آن بنشانند.

کیفیت موادی که درون کابین این سدان به کار رفته هنوز هم عالی است و در کل یک انتخاب خوب و مناسب برای خودرودوستانی است که می‌خواهند هزینه کمتری برای یک خودرو بدهند. بنابراین اگر امروز نسخه‌های ۲۰۱۳ مزدا ۳ به صورت دست دوم وارد بازار ما شوند، طرفداران زیادی خواهند داشت.

۷. هوندا سیویک ۲۰۱۲

از جمله خودروهای قابل اطمینانی که سواری آن به شما اطمینان خاطر زیادی تزریق می‌کند، هوندا سیویک است. این خودروی کامپکت هم خوش قیمت است و هم طراحی کابین جذابی دارد که تا به امروز نیز قدیمی نشده است. گفتنی است که هوندا به صورت سدان یا کوپه راهی بازار شده است.

هوندا سیویک ۲۰۱۲ مجهز به دو پیشرانه بنزینی و هیبریدی است که می‌توانید بسته به سلیقه‌ای که دارید یکی از آنها را انتخاب کنید. از طرف دیگر این خودروی سدان یا کوپه هم دارای گیربکس دستی و هم اتوماتیک است و در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز سوخت کمتری مصرف می‌کند.

۸. تویوتا کرولا ۲۰۱۰

مگر می‌شود از کمپانی تویوتا و محصولات آن صحبت کرد و از تویوتا کرولا حرفی به میان نیاورد؟ تویوتا کرولا ۲۰۱۰ خودروی امن و مطمئنی است که هم مصرف سوخت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و هم از نظر تجهیزات ایمنی در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به گیربکس دستی و اتوماتیک، کابین جادار و صندلی راحتی‌های جلو اشاره کرد.

تویوتا کرولا یکی از خودروهای معروف ژاپنی است که هم در کشور ما نمونه‌هایی از آن وجود دارد و هم طرفداران آن بسیار زیاد هستند. در کل یکی از خودروهای خوبی که می‌تواند در واردات خودروهای دست دوم مورد توجه دولت قرار بگیرد، تویوتا کرولا ۲۰۱۰ است.

۹. هوندا آکورد ۲۰۱۱

از دیگر سدان‌های سایز متوسط بازار جهانی که در لیست وبسایت KBB آمده و قیمت زیر ۱۰ هزار دلار دارد، هوندا آکورد مدل ۲۰۱۱ است. کابین این خودرو جادار و راحت است و همین نقطه قوت این خودرو محسوب می‌شود. امنیت بالای این محصول می‌تواند خیالتان را از بابت هر چیزی راحت کند و همچنین ظرفیت تعداد سرنشینان آن به صورت راحت، ۵ نفر است.

درون کابین شاهد به کار رفتن متریال با کیفیتی هستیم که در کنار سواری لذت‌بخش آن می‌تواند سفر خوب و خوشی برایتان به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که این خودرو نیز چند سالی می‌شود روانه بازار ایران شده، ولی چون به اندازه تویوتا کمری معروف نیست مورد توجه قرار نگرفته، اما کیفیت بسیار خوبی دارد.

۱۰. تویوتا کمری ۲۰۱۱

تویوتا کمری از آن خودروهایی است که برای هر کاری مناسب به نظر می‌رسد. اگر نیاز به خودرویی دارید که با آن توی شهر گشت بزنید یا این که کمی خارج از جاده با آن بگردید، کمری عالی‌ترین گزینه پیش روی شماست. همچنین صندوق بار این خودرو فضای زیادی دارد و حتی اگر صندلی‌ها را بخوابانید، می‌توان اشیای بزرگتری هم در آن گذاشت.

کمپانی تویوتا محصولات ایمن و باکیفیتی تولید می‌کند و یکی از برترین آنها کمری است. متاسفانه مثل همیشه این خودرو در ایران قیمت بالاتری دارد و البته که مشتریان زیادی نیز خواهان خرید آن هستند. از آنجایی که کشورهای غربی این خودرو را بهتر و تمیزتر نگهداری می‌کنند، می‌توان به فکر واردات این خودروی کارکرده افتاد.

نظر شما درباره خرید خودرو کارکرده در خارج از ایران چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید