به گزارش CNN فارسی، قرار است کالاهای ایرانی در سایت آمازون عرضه شود؛ این اتفاق مهمی است که سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است. یکی از چالش‌هایی که تجارت خارجی ما با آن روبه‌رو است و همه فعالان اقتصادی به آن اذعان دارند، استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی در تعامل و تجارت با کشورهای مختلف است. همواره تجار برای بازارگشایی یا حضور پررنگ‌تر در بازاری، به دنبال این امر هستند که خریداری پروپاقرص برای کالاهای خود در کشور هدف صادراتی پیدا کنند  یا اینکه به تجار ایرانی قدیمی وصل شوند. برخی دیگر نیز سعی می‌کنند که خودشان عرضه کننده مستقیم کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور هدف شوند. اگر تولیدکننده و تاجری نتواند از راه‌های یاد شده وارد بازاری شود، آن  بازار را کنار می‌گذارد و سراغ سایر کشورها می‌رود.

اما در دنیای تجارت، روش‌های جدید و مدرن هم وجود دارد که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخوبی می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از این روش‌ها که سازمان توسعه تجارت هم در حال پیگیری است و قطعاً مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت، عرضه هدفمند و پیوسته کالاهای ایرانی در سایت آمازون است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: فرهنگ تجارت خارجی ما سنتی است و باید با کمک تشکل‌ها، این فرهنگ را تغییر دهیم و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، تجارت دانش‌بنیان هم داشته باشیم و بر همین اساس و در نخستین گام‌ها در امارات و در سایت آمازون، پاویون ویژه کالاهای ایرانی را ایجاد کرده‌ایم.

در دولت گذشته نیز در مورد عرضه کالاهای ایرانی در سایت آمازون صحبت‌های مطرح شد اما تولیدکنندگان داخلی نتوانستند در این سایت جهانی عرضه کننده کالا، حضور پیدا کنند. حال باید دید که تولیدکنندگان، تشکل‌ها و انجمن‌ها چگونه می‌توانند از تجارت سنتی فاصله بگیرند و کالاهای خود را با شیوه‌های نوین به فروش برسانند.

۵۰۰ میلیون محصول در یک سایت

یکی از روش‌های فروش کالا، ثبت نام در سایت‌های جهانی آنلاین عرضه‌کننده کالا مانند آمازون است. گفته می‌شود آمازون با داشتن بیش از ۵۰۰ میلیون محصول در سایت خود یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته نیز حداقل ۳۰۰ میلیون مشتری در سراسر جهان از فروشگاه‌های آمازون خرید می‌کنند. در این میان مشتریان ۲۸ درصد از خریدهای آمازون را در سه دقیقه یا کمتر انجام می‌دهند؛ نیمی از خریدها در کمتر از ۱۵ دقیقه تمام می‌شود. بر این اساس مشتریان می‌توانند محصولات ۱٫۹ میلیون  کسب‌و کار کوچک و متوسط را در فروشگاه آمازون سفارش دهند. آمار جالب دیگر آنکه ۷۵ درصد از خریداران از آمازون برای کشف محصولات و برندهای جدید استفاده می‌کنند و البته باید گفت که ۵۲ درصد از خریداران تمایل بیشتری به خرید یک برند ناآشنا در فروشگاه آمازون دارند. تحلیل‌های آماری یاد‌شده نشان می‌دهد که تولیدکنندگان ایرانی بخوبی می‌توانند از این فضای تجاری و فروش برای محصولات خود استفاده کنند. مدیران سایت آمازون اعلام کردند که در سال ۲۰۲۰، بیش از۲۰۰ هزار فروشنده شخص ثالث جدید از سراسر جهان شروع به فروش در آمازون کردند که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۴۵ درصدی داشته است.

درآمد ۴۰۰ میلیارد دلاری

آمازون یک شرکت بزرگ مبتنی بر اینترنت است که کتاب، موسیقی، فیلم، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و بسیاری از کالاهای دیگر را مستقیماً یا به عنوان واسطه بین سایر خرده فروشان و میلیون‌ها مشتری این سایت می‌فروشد. سیر درآمدی آمازون نشان می‌دهد که در سال ۱۹۹۶، درآمد این سایت ۱۵٫۷ میلیون دلار بود و در سال بعد آن عدد یاد شده از ۱۴۸ میلیون دلار فراتر رفت و پس از آن در سال ۱۹۹۸ به ۶۱۰ میلیون دلار رسید. در این میان برخی از منابع خبری عنوان کردند که درآمد آمازون اخیراً به بیش ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

اعداد و ارقام یاد شده گواه آن است که اگر تولیدکنندگان داخلی به سایت آمازون وصل شوند می‌توانند بر فروش خود بیفزایند. البته به صورت از هم گسسته، تعداد محدودی از تولیدکنندگان کالاهای خود را در سایت آمازون به فروش می‌رسانند که از جمله آن می‌توان به فرش، گلیم، حصیر و خوراکی‌های سنتی کشورمان اشاره کرد. اما این میزان با توجه به وسعت کالاهای ایرانی بسیار کم و محدود است.

دیدگاهتان را بنویسید