به گزارش CNN فارسی، همزمان با ابهام در سرنوشت احیای برجام، رسانه‌های ایران از «تشنج» قیمت دلار و بالا رفتن ارزش سکه و طلا در بازار این کشور خبر داده‌اند.

 

رسانه‌های ایران دوشنبه ۲۱ شهریور از افزایش ۶ درصدی قیمت دلار در بازار این کشور خبر داده‌ و سایت «اقتصاد نیوز» نیز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، این افزایش قیمت دلار را با عدم دستیابی به توافق برای احیای برجام مرتبط دانسته است.

نرخ دلار که در اوایل مرداد‌ماه با بالا‌گرفتن امیدواری‌ها به رسیدن به یک توافق برای احیای برجام از ۳۲ هزار تومان به حدود ۲۹ هزار تومان رسیده بود، اکنون و در پی ابراز ناامیدی مقامات اروپایی و آمریکایی از امکان رسیدن به توافق قریب‌الوقوع، دوباره وارد کانال ۳۱ هزار تومان شده است.

 

همزمان، اخباری نیز از افزایش ۵ درصدی قیمت انواع سکه منتشر شده است. سایت‌های معتبر فعال در زمینه اعلام آنلاین قیمت سکه و ارز، قیمت سکه تمام بهار آزادی را ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی را ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند.

در روزهای گذشته مقامات اروپایی و آمریکایی بسیاری از عدم امکان توافق قریب‌الوقوع با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور خبر داده‌اند.

 

ساعتی پیش، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در برلین، به‌صراحت اعلام کرد که توافق قریب الوقوعی با ایران در کار نخواهد بود.

 

شولتز در حالی که گفت «اروپا صبور خواهد ماند»، اعلام کرد که کشورهای اروپایی در این زمینه که باید از دستیابی ایران به سلاح هسته یا جلوگیری شود، مصمم هستند.

 

او همچنین اعلام کرد که طرف‌های اروپایی پیشنهاداتی را برای رسیدن به توافق به ایران ارائه کرده‌اند و ایران دلیلی برای امضا نکردن این توافق ندارد اما این اتفاق نخواهد افتاد.

 

پیش‌تر، چندین مقام آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور درباره امکان دسترسی به توافقی برای احیای برجام ابراز ناامیدی کرده بودند.

 

آنتونی بلینکن جمعه ۱۸ شهریور گفته بود که آمریکا برای رسیدن به توافق عجله‌ای نخواهد داشت و واشنگتن به هر قیمتی، حاضر به پیوستن مجدد به مذاکرات نخواهد بود.

این در حالیست که ایران می‌گوید خط قرمزهایی که این کشور تعریف کرده در پیش‌نویس توافقی که به دست آن رسیده، رعایت نشده بودند.

 

از جمله این خط قرمزهای ایران درخواست آن برای متوقف شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ ذرات رادیواکتیو کشف شده در تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده آن است که کشورهای غربی با آن مخالفت کرده و تداوم تحقیقات این نهاد بین‌المللی را در چارچوب معاهده «ان پی تی» و مستقل از مذاکرات احیای برجام دانستند.

 

با این‌وجود، ایالات متحده آمریکا به‌وضوح تاکید کرده هرگز توافقی که امنیت ملی این کشور و اسرائیل را به خطر بیاندازد را امضا نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید