به گزارش CNN فارسی نمایندگان پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان کلیات طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی با ۱۰۴ رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف، ۵ ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر به کلیات این طرح رای ندادند و به این ترتیب این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

مخالفین و موافقین طرح انتزاع وزارت «راه و شهرسازی» چه گفتند؟

سید غنی نظری در مخالفت
 با طرح مذکور در صحن مجلس گفت: هرگونه ادغام و تفکیک مستلزم هزینه برای دولت است. این طرح برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی و قطعا شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد.
وی بیان داشت: در حال حاضر دولت شروع به کار می‌کند و به نظر بنده نباید پا پیچ دولت شویم تا دولت نتواند برنامه خود را جلو ببرد. این تشکیلاتی که ایجاد شده قبل هم وجود داشته و نتیجه نداده است.
نظری تاکید کرد: این طرح خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

سید کاظم دلخوش اباتری در موافقت با این طرح گفت: اینکه هر از چندی وزراتخانه‌ای تفکیک و انتزاع می‌شود این کار اصولا درست نیست.
این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر ما در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ بخش را داریم که هرکدام مسئولیت‌های بسیار بزرگی دارند، اما کار‌ها روی زمین خوابیده است.
وی بیان داشت: با ادغام اولیه نه توانستیم مشکل مسکن و نه مشکل راه‌ها را در کشور حل کنیم.
دلخوش تاکید کرد: ما در حال حاضر ۲۰ میلیون جمعیت داریم که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

سارا فلاحی در مخالفت با این طرح در صحن مجلس گفت: حجیم کردن دولت در این شرایط به نفع ما نیست. ما قانونگذاریم و نباید برعکس قانون عمل کنیم. این مسئله برخلاف قانون برنامه چهارم توسعه است. مشکل ما ساختارسازی جدید نیست، مشکل ما تحول در ساختارهاست. مشکل ما نبودن فرهنگ کار است.
وی تصریح کرد: دوستان در این طرح گفته‌اند که این طرح هزینه ندارد مگر می‌شود این طرح هزینه نداشته باشد. مشکلات ما با تفکیک وزارتخانه‌ها حل نمی‌شود. در این شرایط دولت نیاز به تمرکز دارد و انتزاع این وزاتخانه باعث عدم تمرکز دولت خواهد شد.

محمد تقی نقدعلی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مخالف است و بار مالی دارد. با این اوضاع بودجه، قطعا شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد. این طرح خلاف سیاست‌های کلی نظام اداری است. همچنین این طرح با ماده ۲۸ قانون برنامه مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه مشکل ما ساختار نیست، بیان داشت: امروز فقر و نبود مدیران جهادی، مشکل کشور است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر یک مدیر جهادی بالای سر کار بیاستد با یک وزراتخانه می‌تواند ده‌ها مسئله کشور را حل کند، بنای مجلس همکاری با دولت است چرا ابتدای کار ما باید طرحی بدهیم و دولت در اجرای آن بماند.

محمدحسن آصفری در موافقت با این طرح در مجلس گفت: این طرح چه بار مالی دارد؟ تجهزات، ادارات و امکانات این وزراتخانه‌ها مشخص هست و نباید درباره بار مالی این طرح این طور حرف زد چراکه این طرح بار مالی ندارد. با این حال امروز مشکل اصلی مردم مسکن است.
وی بیان داشت: شبکه ریلی ما ۲۰ سال است که قرار است توسعه پیدا کند، اما توسعه پیدا نکرده است. بایستی بخش مسکن از راه و شهرسازی جدا شود و اگر جدا نشود ما پاسخی برای مستجرین نخواهیم داشت.
این نماینده مجلس بیان داشت: این طرح یک ریال بار مالی ندارد. امروز موضوع مسکن برای مردم آرزو شده است.

نماینده دولت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: قطعا تفکیک این وزراتخانه هم مورد تایید ماست، اما این تفکیک در آغاز دولت به صلاح نیست. پیشنهاد ما این است که انجام این کار به سال ۱۴۰۱ موکول شود. دولت در سال بعد همراهی لازم را با انتزاع این وزراتخانه خواهد داشت.

نظر وزیر پیشنهادی درخصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در گفتگو با مهر، در واکنش به اظهارات رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مبنی بر موافقت وی با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: دیروز در کمیسیون عمران نشستی در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و بنده اعلام کردم چون هنوز نظر کارشناسی در این خصوص ندارم اجازه دهید بر اساس نامه رئیس‌جمهور بررسی این طرح فعلا به تاخیر بیفتد.
قاسمی گفت: بعد از کارشناسی در خصوص این طرح، اظهار نظر دقیق خواهم کرد.
وی ادامه داد: بنده نیز بر اساس نظر رئیس‌جمهور خواستار مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، به مدت یک سال، هستم.

دیدگاهتان را بنویسید