به گزارش CNN فارسی، دانشمند ارشد ناسا برنامه جالب خود برای مسکونی سازی مریخ را تشریح کرد. با اجرای این برنامه سیاره سرخ نیز همانند زمین قابل سکونت خواهد شد.

جیم گرین (Jim Green)، متخصص حوزه میدان‌های مغناطیسی، الکتریکی و پلاسمای کم انرژی در منظومه شمسی در سال ۱۹۸۰ میلادی به ناسا پیوست و پس از ۴۰ سال فعالیت در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۲ به صورت رسمی بازنشسته شد، اما این دانشمند ارشد ناسا پیش از بازنشستگی برای مسکونی سازی مریخ برنامه ویژه‌ای را در نظر گرفت که طبق آن سیاره سرخ نیز همانند زمین قابل سکونت خواهد شد.

دانشمند ارشد ناسا که البته اکنون بازنشسته شده طرحی را ارائه داد که طبق آن با پوشاندن سیاره سرخ با یک سپر مغناطیسی بزرگ می‌توان آن را در برابر ذرات پرانرژی خورشیدی محافظت کرد. وی افزود این سپر محافظتی از جو مریخ در برابر خورشید محافظت کرده که در چنین شرایطی مریخ می‌تواند برای انسان‌ها آب‌وهوایی مناسب را به وجود آورد. این دانشمند از سال ۲۰۱۷ روی این پروژه کار کرده و روی قابل اجرا بودن آن تاکید دارد.

گرین در ادامه گفته‌های خود بیان کرد با سپر مغناطیسی بزرگ از ورود تشعشات خورشیدی به مریخ جلوگیری خواهیم کرد و می‌توان فشار را افزایش داد. در چنین شرایطی شاهد آغاز مسکونی سازی سیاره سرخ خواهیم بود. مسکونی سازی مریخ یا زمینی‌سازی این سیاره به فرایندی گفته می‌شود که در آن جو، دما و بوم‌شناسی یک سیاره یا قمر همانند سیاره زمین برای حیات آماده خواهد شد. در واقع به کمک دما و فشار بالاتر امکان رشد گیاهان در خاک فراهم می‌شود.

این دانشمند به تازگی در کارگاه آموزشی چشم‌انداز علوم سیاره‌ای ناسا ۲۰۵۰ که در مقر ناسا در واشنگتن دی سی برگزار شد از این طرح مدل‌ها و شبیه‌سازی‌هایی را ارائه داد و در خصوص ایجاد مجدد میدان مغناطیسی در مریخ و آسان‌تر شدن اکتشافات در مریخ ایده‌های خود را تشریح کرد. گرین تاکید کرد طی این برنامه مریخ درون یک دم مغناطیسی قرار خواهد کرد و می‌تواند ۹۰ درصد جو این سیاره که به دلیل هجوم ذرات خورشیدی نابود شده را بازسازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید