به گزارش سی ان ان فارسی امروز در اتفاقی از قبل برنامه ریزی شده و کاملا قابل پیش بینی وزیران معرفی شده توسط ابراهیم رئیسی که با حداقل رای ممکن سکان دولت جدید را در دست گرفته مجلس به تمامی وزیران پیشنهادی به غیر از ۱ وزیر رای اعتماد داد. وزیرانی که دارای سوابق فساد متعدد در سمت های قبلی خود و دارای نظریات فکری منطبق با اصول ضد مردمی و ضد مدنی می باشند . اما به گفته رئیس مجلس دارای تایید رهبری هستن !

مجلس از شنبه هفته جاری در جلسات صبح و عصر بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری را برای تشکیل دولت سیزدهم آغاز کرد که در نهایت عصر امروز با رای اعتماد به ۱۸وزیر پیشنهادی رئیسی، به کار بررسی صلاحیت‌ها پایان داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته پس از دفاعیه دوم ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری از کابینه پیشنهادی‌اش، رای خود را به صورت مخفی درباره وزرای پیشنهادی دولت به صندوق رای انداختند. پیش از این پیشنهاد شده بود به دلیل شیوع کرونا رای‌گیری در زمان رای‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به صورت الکترونیکی انجام شود ولی چون این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است درنهایت پس از سخنان‌ رئیس‌جمهوری نمایندگان به صورت مخفی و با ورقه رای خود را به صندوق آرا‌ انداختند. درجریان این بررسی‌ها وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، دادگستری و دفاع سه وزیری بودند که هیچ نماینده مخالفی برای آنها صحبت نکرد و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی و کشور نیز تنها یک نماینده مخالف به بیان مخالفتش با آنها پرداخت.

  برنامه ضرغامی برای گردشگری حلال!

آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روز گذشته با حواشی بسیار برگزار شد. از کنایه‌های ضرغامی به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق تا حرف و حدیث بر سر اموال وزیر نفت که منجر به تشکیل جلسه غیرعلنی در این خصوص شد. مجلس در حالی صبح دیروز وارد راند آخر بررسی صلاحیت اعضای مورد نظر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برای حضور در کابینه سیزدهم شد که عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که بررسی صلاحیتش از عصر روز سه‌شنبه آغاز شده بود در ابتدای جلسه به دفاع از خود پرداخت. عصر روز سه‌شنبه موافقان و مخالفان او به بیان نظرات خود درباره او پرداخته بودند، از همین رو او در جلسه صبح روز گذشته بخشی از برنامه‌های خود را در پاسخ به منتقدان وزارتش در صحن علنی مجلس اعلام کرد. او در دفاع از خود تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ما است که باید برای ترویج و تبلیغ آن تلاش کنیم.

به گزارش «ایسنا»، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تاکید کرد: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ما است که می‌توانیم در این رابطه به خوبی فعالیت کنیم، اما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن فراهم نکردیم. این حوزه جدیدترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است که در این راستا ارتباط وثیقی با مناطق محروم خواهیم داشت. نگاه به این حوزه باید نگاه غیرسیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ملی باشد و آحاد مردم را حول این سه بخش می‌توانیم همگرا کنیم. ضرغامی همچنین تصریح کرد: با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمام نیروهای فکری وزارت میراث فرهنگی را هماهنگ کنیم.

  کنایه ضرغامی به حسن روحانی

اما نکته مهم سخنان او کنایه‌هایش به حسن روحانی بود. ضرغامی ضمن دفاع از برنامه‌هایش کنایه‌ای به دولت روحانی و سفر او به ایتالیا زد و گفت: اگر کاخ شاهان ایرانی را که از بین رفته‌اند ببینیم هم درس عبرت است و هم شکوه تاریخ ایران را نشان می‌دهد. متاسفانه در طول این سال‌ها میراث فرهنگی که می‌توانست عامل همبستگی و اتحاد ملی باشد تبدیل به یک جریان دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب خود به خوبی هم‌افزایی این حوزه را دیده است. رهبر انقلاب دقیق‌ترین تعبیرها را در این حوزه دارد. هر یک از این آثار از تخت جمشید تا نقش رستم همه ارزش‌های این کشور هستند و ایجاد دوقطبی معنایی ندارد. وی در ادامه اظهار کرد: گروهی که همراه رئیس‌جمهور پیشین به ایتالیا رفته بودند شاهدند که آنها را برپای مجسمه سردار رومی خود برده‌اند اگر یک تصویر از نقش رستم نشان می‌دادند که در آن پادشاه رومی به پای داریوش اول افتاده و تقاضای عفو می‌کند عظمت ایران را به رخ آنها می‌کشیدند.

  جنجال اموال اوجی

سپس نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت را آغاز کردند که آن هم به دلیل اظهارات الیاس نادران نماینده تهران درباره اموال اوجی با حواشی همراه بود. الیاس نادران در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت به عنوان مخالف گفت که اوجی درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید. به گزارش «ایسنا» نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه ما مدیران پاکدست می‌خواهیم گفت: در جلسه‌ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی‌آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بدانند من چه چیزهایی می‌دانم اما متوجه نشدند. به ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده‌اند، شما چطور ندیده‌اید. وی ادامه داد: از ایشان سوال کردم چه دارید؟ که پاسخ دادند ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید جاهای دیگر هم این‌گونه است. نادران گفت: درباره موضوع دیگری از ایشان سوال کردم که پاسخ دادند آقای رستم قاسمی و فرد دیگری رفته‌اند کاری انجام دادند و فرد شاکی علیه من رفته شکایت کرده است. گفتم چه پدر کشتگی داشته است.  در پاسخ به این ادعا وزیر پیشنهادی نفت گفت که بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منسوب شده را به نام خودشان خواهم زد. در پی نطق الیاس نادران، نمایندگان در یک جلسه غیر‌علنی و غیر‌رسمی‌ اسناد نادران و توضیحات جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت را بررسی کردند. به دنبال همین ماجرا بود که سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس روز گذشته در تذکری، از وزرای پیشنهادی درخواست کرد تا قبل از رای اعتماد، میزان دارایی، ثروت و فهرست اموال خود را دقیقا به مجلس و نمایندگان اعلام کنند. اما نادران تنها مخالف اوجی نبود. محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس نیز در مخالفت با او تاکید کرد: فروش نفت و گشایش راه برای آوردن ارز آن به کشور نیازمند جرات و جسارت ویژه‌ای است که هنوز توانایی وزیر پیشنهادی نفت در این حوزه به بنده اثبات نشده است. به گزارش «ایسنا»، او از وزیر پیشنهادی نفت خواست تا برای کسب اعتماد به کسی که قرار است یکی از عرصه‌های ثروت کشور را به دست او بسپارند و همچنین برای رفع هرگونه شبهه، لیست همه اموال خود را شفاف از پشت این تریبون مقدس اعلام کند. هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: شما برای مناطقی که منابع نفت و گاز فراوان دارند، اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس نیز به عنوان دیگر مخالف وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد که تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است. اوجی نیز در دفاعیات خود تاکید کرد: اقدامات مهمی برای فروش نفت پیاده می‌کنم. اوجی در بخش دیگری گفت: گفته‌اند بنده خودروی مازراتی دارم، درحالی که اگر مازراتی ببینم نمی‌توانم تشخیص دهم.

  انتقاد از بی‌برنامگی محرابیان

در ادامه مجلس وارد بررسی صلاحیت علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو شد که موافقت کمیسیون‌های مربوطه را به همراه داشت. با این حال او نیز مخالفانی در میان نمایندگان مجلس داشت. یکی از این مخالفان حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، ملارد و شهرقدس بود که گفت: وزیر پیشنهادی نیرو برای قطع نشدن برق و مدیریت آن در زمستان و تابستان پیش‌رو برنامه‌ای ارائه نکرده است. به گزارش «ایرنا» او اضافه کرد: برنامه‌های محرابیان درباره چالش‌های موجود در مدیریت وزارت نیرو که برخی از آنها حتی به ابرچالش در حکمرانی ما تبدیل شده است، دست‌کم در کوتاه‌مدت حرفی برای گفتن ندارد. او در ادامه گفت که سوابق اجرایی و مدیریتی محرابیان مرتبط با وزارت نیرو نیست. مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان هم در مخالفت با وزیر نیرو گفت که برنامه محرابیان بلندپروازانه است. در پاسخ به این انتقادها محرابیان تاکید کرد: طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که مشکل آب و برق نداشته باشیم.

  انتقاد به اشرافی‌گرایی سجادی

سید‌حمید سجادی هزاوه، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین وزیری بود که در پنجمین و آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفت و در همان ابتدا اعلام شد که کمیسیون فرهنگی صلاحیت او را تایید نکرده است. محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس نیز ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: شخصی می‌تواند این کشتی به گل نشسته ورزش و جوانان را نجات دهد که از جنس انقلاب باشد، این ویژگی در آقای سجادی در این ۴۲ سال عمر انقلابی دیده نشده است. سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس هم با اشاره به فعالیت‌های اخیر ورزشی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت که روحیه سجادی متمایل به اشرافی‌گری است و تناسبی با دولت مردمی ندارد. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در دفاع از خود گفت: وزارت ورزش باید با نگاه فرابخشی با وزارتخانه‌های دیگر تعامل داشته باشد. ما طبق بیانیه گام دوم تحول را در دستور کار داریم. سجادی در ادامه گفت: به من گفتند سابقه انقلاب ندارید، من ۹ سال در بنیاد شهید مسوولیت داشته‌ام، این انقلابی نیست؟ در خیلی از برنامه‌های فرهنگی برنامه‌های حرم تا حرم داشته‌ایم، این‌ها انقلابی نیست؟ با افتخار ۴ سال عضو گروه‌های جهادی هستم و ادای دین کردم، این انقلابی نیست؟ من یک ریال هم از آکادمی دو‌و‌میدانی پولی دریافت نکرده‌ام. وی اضافه کرد: یکی از فرزندان من تا سه ماه پیش فاقد شغل بود، فرزند دیگر من فاقد شغل است و درخواست مربیگری داده است، من چه زندگی لاکچری و رانتی دارم؟ من برای خدمت آمدم، زبانم لال اگر این بررسی‌ها ۴ روز دیگر ادامه داشت شاید تهمت جاسوسی هم به من می‌زدند.

  دفاع دوم رئیس جمهور

پس از پایان جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با حضور در مجلس شورای اسلامی یک بار دیگر به دفاع از کلیت کابینه موردنظر خود پرداخت. او روز شنبه هم در اولین روز بررسی صلاحیت وزرا به تشریح برنامه‌های دولت خود و دفاع از کابینه خود پرداخته بود. رئیسی در سخنانش درباره وزرای پیشنهادی‌اش تاکید کرد: معرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آنها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم که برمبنای آن وزرا را انتخاب کنند. از جمله شاخص‌های کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی بودن است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صلاحیت عملی و علمی وزرا در معرفی آنان تاثیر اساسی داشت، گفت: آنچه در سامانه تشکیل شده برای انتخاب وزرا به دست آمد یک بانک اطلاعاتی است که در اختیار وزرای انتخابی قرار می‌گیرد تا کسانی که در آنجا مورد توجه مردم قرار گرفتند، فارغ از کسانی که به عنوان وزیر معرفی شدند، در سطوح دیگر مدیریتی به کارگرفته شوند. همچنین به گزارش «ایرنا» رئیسی گفت: اسم دو وزیر پیشنهادی اطلاعات و دفاع در سایت اعلام شده که توسط بسیاری از نخبگان و مردم و کادر‌های فعال در سازمان‌های اداری استقبال شده نبود، چون امنیتی بود. با نیروهای مسلح درباره وزارت دفاع مشورت کردم و با نخبگان و کارشناسان درباره وزارت اطلاعات بررسی شد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: از ۱۷ وزیر پیشنهادی دیگر، نام برخی ۲۰ بار تا ۶۰ بار از ناحیه مردم در آن سایت تکرار شده بود که می‌توانند در مدیریت مورد استفاده در کابینه باشند و برای بقیه آنها در رده‌های مدیریتی بعدی از اطلاعات مردم استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنان بوده است، تصریح کرد: این شرط فقط در رای اعتماد مورد تاکید نیست، بلکه همیشه مورد تاکید ماست. هر زمانی معلوم شود که کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه در جایگاه وزیر بلکه در هر جایگاه دیگری، کوچک‌ترین ناسلامتی بروز دهد، این تحمل نخواهد شد. به گزارش «ایسنا»، رئیسی یادآور شد: همه بدانند که ما پاکدستی و سلامت دولتمردان را مورد توجه قرار می‌دهیم. من در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، شرط ضمنی من در انتخابات موضوع مبارزه با فساد بود. اگر گزارشی موثق به دستم برسد که کسی به فساد آلوده شده برای برخورد با او درنگ نخواهم کرد، اما صرف اتهام یا اینکه صرفا در جایی مکتوب شود یا برای کسی این ذهنیت پیش آید، کافی نیست، ما باید بررسی کنیم و وقتی به یک سند متقن رسیدیم به آن رسیدگی می‌کنیم. وی افزود: هیچ اتهام متقن و مستقری نسبت به هیچ‌کدام از وزرای پیشنهادی وجود ندارد و من این را به مجلس اطمینان می‌دهم که اگر به کسی هم در جایی اتهامی وارد شده، آن اتهام رد شده است. رئیسی ادامه داد: خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بی‌حساب و استناد به کسی اتهام زدن است، اما اینکه طرف کیست و وابسته به کجاست برای ما مهم نیست و در عمل هم دیدید که مشی ما همین است و در ادامه هم خواهد بود ان‌شاءالله. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برخی موارد طرح‌شده در جریان بررسی صلاحیت‌ها درباره برخی افراد وی را حساس کرده است، اظهار کرد: در این چند مورد، تماس گرفتم و کار را به نهادهای اطلاعاتی سپردم که اگر چنانچه این موارد صحت دارد به من اطلاع دهید تا به جای خود واکنش لازم نشان داده شود، اما بعد از چند روز بررسی گفتند که هیچ کدام از این موارد صحت ندارد، پس من به مجلس در این زمینه هم اطمینان می‌دهم. وی یادآور شد: مردم تاب و توان اختلاف مجلس و دولت را ندارند و از خاطرات اختلافات گذشته دل‌ خوشی ندارند، امروز ما به دنبال تعامل کامل با مجلس هستیم. این شرایط فعلی از نظر کرونا و وضعیت معیشت مردم می‌طلبد که دولت سریع‌تر تشکیل شود. رئیسی با تاکید بر اینکه همه وزارتخانه‌ها مهم هستند، اظهار کرد: آن بخش‌هایی که بحث جان و نان مردم را به دست دارند و در خط مقدم خدمت‌رسانی به سفره مردم هستند اهمیت خاصی دارند و امیدوارم با رای مثبت شما این وزارتخانه‌ها و نیز همه وزارتخانه‌ها مشغول به کار شوند. وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: کرونا شرایط بدی درکشور ایجاد کرده است و ما هم درحال پیگیری هستیم و پس از استقرار دولت کار را به صورت جدی آغاز خواهیم کرد. وی با بیان اینکه درصورت رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی ما فردا (پنجشنبه) اولین جلسه هیات دولت را تشکیل خواهیم داد، گفت: درباره نرخ ارز گشایش‌های جدی به وجود آمده است که بعدها عرض می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: درباره کرونا نیز با کار شبانه‌روزی دولت و وزرا، وضعیت تغییر خواهد کرد.

  دفاع خاص از باغگلی

اودرادامه به صورت خاص از حسین باغگلی وزیر پیشنهادی اش برای وزارت (آموزش و پرورش ) و انتخاب وزرای جوان دفاع کرد و گفت : هم توانایی علمی و هم عملی آنان مورد توجه من بوده و اگر اینطور نبود چنین افرادی معرفی نمی‌شدند. مگر بنده و آقای قالیباف در ابتدای انقلاب چند سال سن داشتیم که یکی فرمانده تیپ و دیگری در دستگاه قضایی مشغول بود؟ اگر میدان به جوانان ندهیم پس چگونه جوان‌گرایی پا بگیرد. برای ما مهم است که افراد دانش کار را داشته باشند و معلوم شود که با عملیات اجرایی و دستگاه  ارتباط برقرار کند و توانایی این را داشته باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه ما سعی کردیم کابینه ترکیبی از تجربه و توانمندی باشد، گفت: جوانانی که معرفی کردیم با کارشان ارتباط برقرار کرده‌اند و اینطور نبوده که با مدرک دکتری از دانشگاه بیاید و معرفی شود. ممکن است که آن مدیریت‌های کلان را نداشته باشد ولی با کار آشناست. ما می‌خواهیم روحیه جوان‌گرایی و یک تحول در ساختار مدیریتی ایجاد شود.

  پیگیری باقدرت رفع تحریم

وی با اشاره به موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: عزت، حکمت و مصلحت و حقوق حقه ملت ایران مورد تأکید همیشگی ما در سیاست خارجی است، ما رویکردی تعاملی خواهیم داشت و رفع تحریم‌ را با قدرت دنبال می‌کنیم ولی سفره مردم را به آن بند نخواهیم زد. برخی سیاست‌های موجود در کشور آن که به آنها توجه کافی نشده است از جمله سیاست‌های مقاومتی مورد نظر رهبری که راهکار برون رفت کشور از مشکلات است و بنای ما هم دنبال کردن آنها به شکل کامل است.

با این کابینه انتخابی مطمئنن مردم ایران در روزها و ماه های آینده شاهد فساد گسترده تر و ضربه های بیشتر بر معیشت و امنیت خود و جامعه خواهند بود و برخورد امنیتی و بالا رفتن قیمت دلار از مشکلات پیش رو و زود هنگام مردم در چند ماه آینده پیش رو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید