مایک پمپئو، وزیر خارجه ی پیشین ایالات متحده ی آمریکا،از زمان ایجاد نابسامانی گسترده در افغانستان که توسط گروه طالبان ایجاد شده است در این باره اعلامیه ها و نظرات زیادی‌ داشته است و نظرات خود را در صفحات مجازی و یا غیره بیان کرده است.

وی در جدید ترین صحبت خود پیرامون همین موضوع روز یکشنبه همین هفته، با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا،  گفت که اگر اکنون همراه با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، وزیر خارجه آمریکا بود، طالبان می‌فهمید که اگر توطئه‌هایی علیه آمریکا صورت بگیرد، هزینه‌های واقعی باید پرداخت شود.

پمپئو با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران توسط آمریکاُ گفت: « سلیمانی این را درس را آموخت و طالبان نیز آن را یاد می‌گرفت.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز پس از پیشروی طالبان در کابل، از بایدن برای «فرار» از افغانستان و دنبال نکردن طرح دولت پیشین آمریکا درباره افغانستان انتقاد کرد.

او گفت آن طرح «از مردم و اموال ما محافظت می‌کرد و تضمین می‌داد طالبان هرگز رویای تصرف سفارت یا ایجاد پایگاه برای حملات جدید علیه آمریکا را ندارند.»

ترامپ در دومین بیانیه خود همچنین گفت: «کاری که جو بایدن با افغانستان انجام داده افسانه‌ای است. این به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد.»

حال باید دید عکس العمل مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران به این اظهاریه ی جدید پمپئو چه خواهد بود چرا که مرگ قاسم سلیمانی برای مقامات ایران از همان ابتدا بسیار مساله ی حساسی بوده است و همچنان کشور ایران , دولت آمریکا را برای انجام این کار سرزنش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید