به گزارش CNN فارسی ، جف بزوس و ایلان ماسک هر دو می‌خواهند فضا را مستعمره کنند. ناسا همچنین تلاش است تا افرادی را روی سطح غبارآلود مریخ فرود آورد. اما اگر قرار است انسان‌ها جوامعی را در ماه یا سیارات ایجاد کنند، از چه چیزی برای تغذیه استفاده می‌کنند؟

آزمایش‌های زیادی انجام شده است تا کشف کنند گیاهان توانایی رشد در فضا را دارند. از هفته گذشته، آزمایش جدیدی برای بررسی اینکه آیا سلول‌های گوشتی می‌توانند در فضا رشد کنند یا خیر، آغاز شده است. این یک گام آزمایشی کوچک برای آزمایش یک منبع غذایی بالقوه بود. این آزمایش توسط شرکت Aleph Farms و  اولین تیم فضانورد برای بازدید از ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌شود.

نحوه پرورش گوشت

پرورش گوشت از سلول‌‌ها حتی در زمین آسان نیست. الف فارمز یکی از چندین شرکتی است که سعی در تولید “گوشت پرورشی” دارد، اما اولین شرکتی است که این کار را در فضا انجام می‌دهد. این شرکت علاقه‌ای به نام بردن و استفاده از اسم گوشت در  آزمایشگاه خود را ندارد.

سلول‌های گاو (اگرچه می‌تواند هر حیوانی باشد) با آنچه برای رشد نیاز دارند، مانند اسید‌های آمینه و کربوهیدرات‌ها تغذیه می‌شوند. سلول‌ها تا زمانی که بافت ماهیچه‌ای تشکیل شود، تکثیر می‌شوند و در نهایت تبدیل به گوشتی می‌شوند که شما می‌توانید آن را مصرف کنید. به این فرآیند “کشت” یا “تکثیر” می‌گویند.

گوشت در مخازنی در حیاط مزرعه پرورش داده می‌شود و چرخه زندگی حیوانی که برای گوشت بزرگ شده است دور زده می‌شود. به گفته علاقه مندان، این فرآیند اثرات بالقوه مثبتی برای محیط زیست دارد به عنوان مثال با کاهش شدید انتشار گاز متان همراه است.

چرا در فضا گوشت پرورش می‌دهیم؟

زویکا تاماری، رئیس برنامه فضایی مزارع الف، می‌گوید دانشمندان نمی‌دانند که گوشت در گرانش صفر ایجاد شود یا خیر. بر اساس مطالعات علمی قبلی، فیزیولوژی و زیست‌شناسی در محیط‌های ریزگرانشی بسیار متفاوت عمل می‌کنند. بنابراین، کسی نمی‌تواند بگوید که فرآیند‌های پرورش گوشت در فضا چگونه است.

هنگامی که چهار مرد در ۸ آوریل با موشک اسپیس ایکس در اولین ماموریت خصوصی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شدند، یک ظرف کوچک به اندازه جعبه کفش را با خود آوردند که حاوی سلول‌های حیوانی بود. لری کانر، ایتون استیبه و مارک پته به همراه فضانورد سابق مایکل لوپز-الگریا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شدند. آن‌ها قرار بود یکشنبه ۲۴ آوریل به فضا بازگردند و پس از آن سلول‌ها از نزدیک مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.

اگر آزمایش موفقیت آمیز بود و ثابت کرد که گوشت را می‌توان در فضا پرورش داد، به این معنی نیست که این ایده مناسب است. دلیلی وجود دارد که سوپرمارکت‌های محلی مملو از گوشت تولید شده از سلول‌ها نیستند. در واقع، اگرچه صد‌ها میلیون دلار به این صنعت ریخته شده است، اما تولید انبوه مواد غذایی دشوار است.

Aleph Farms هنوز در انتظار تاییدیه نظارتی است تا بتواند گوشت‌ را در رستوران‌ها عرضه کند. این غذا هنوز روی زمین تثبیت نشده و شرایط آن در فضا نا مشخص است. وقتی صحبت از پرورش گوشت در فضا می‌شود، مشکلات عملی تری نیز وجود دارد. اولین مورد بحث عقیمی است. دیوید هامبارد، مهندس شیمی در برکلی می‌گوید سلول‌های حیوانی به کندی رشد می‌کنند. اگر باکتری‌ یا قارچ‌ها وارد کشت شوند، سریع‌تر از سلول‌های حیوانی رشد می‌کنند و فقط سلول‌های حیوانی را فرا می‌گیرند. بنابراین دیگر سلول‌های حیوانی ساخته نمی‌شود.

الف فارمز می‌گوید می‌توان با مشکل عقیمی مقابله کرد، به ویژه در فضایی که نیاز به تولید مقادیر نسبتاً کمی گوشت است. اما این آلودگی برای یک جامعه در مریخ فاجعه بار خواهد بود. Aleph Farms استدلال می‌کند که حمل غذا به فضا با هزینه بسیاری روبه‌رو است. اگرچه ناسا از سال ۲۰۰۸ هزینه حمل محموله یک پوندی به مدار زمین را ۱۰۰۰۰ دلار (۷۸۰۰ پوند) تخمین زده است.

بردن یک پوند غذا به مریخ چندین برابر هزینه دارد. مریخ میلیون‌ها کیلومتر از زمین دور‌تر است و برای تولید غذای خود به صورت محلی  داشتن یک سایت یک مزیت بزرگ است. با این حال، سلول‌هایی که روی مواد غذایی رشد می‌کنند، قند، اسید‌های آمینه و آب خواهند داشت. همچنین ارزش حرارتی سلول‌هایی که می‌سازید همیشه کمتر از آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید