به گزارش CNN فارسی، «موبایل‌آی» (Mobileye)، شرکت خودروسازی زیرمجموعه اینتل، برای ساخت و عرضه شاتل‌های خودران به همراه شرکای خود در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ برنامه دارد. به گفته مقامات موبایل‌آی به رویترز، این شرکت به دنبال این است تا سیستم رانندگی خودکار یا خودران خود را به فراتر از تاکسی‌ها و خودروهای تحویل بار گسترش بدهد.

شرکت‌های موبایل‌آی، «بنتلر» (Benteler EV Systems) و «بیپ» (Beep) با همکاری همدیگر اقدام به عرضه شاتل‌های خودران اینتل خواهند کرد. این شاتل‌ها از ۱۲ تا ۱۴ صندلی برخوردار هستند و هیچ فرمان یا پدالی در آن‌ها تعبیه نشده است. شرکت Benteler وظیفه تولید شاتل‌های اینتل مطابق با استانداردهای ایمنی برای جاده‌های عمومی را بر عهده دارد.

بنا بر گفته «هینریچ وبکن» (Hinrich Woebcken)، عضو هیئت مشاوره شرکت بیپ، شاتل‌های اینتل در مناطق دارای حصار جغرافیایی با محدودیت سرعت ۵۳ کیلومتر بر ساعت یا کمتر تردد خواهند کرد. موبایل‌آی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲، در اسرائیل و آلمان ربوتاکسی یا همان تاکسی خودران مستقر کند و در حال حاضر منتظر تاییدیه رسمی از سوی مراجع نظارتی است. این شرکت همچنین با استارتاپ «اودلو» (Udelv) از سیلیکون ولی برای ارائه خودروهای تحویل بار الکتریکی در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۳ همکاری می‌کند.

«یوهان جونگوریت» (Johann Jungwirth)، معاون بخش «جابه‌جایی به عنوان خدمات» (Mobility-as-a-Service) در موبایل‌آی، اظهار داشته است که این شرکت ایمنی بیشتر سیستم خودران خود نسبت به انسان را به دولت آمریکا اثبات خواهد کرد. علاوه بر این، وی از خوشبینی موبایل‌آی به نهایی‌شدن این فناوری گفته است.

شاتل‌های اینتل چند پیامد مثبت را به دنبال خواهند داشت. این شاتل‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌های رانندگان کمک کنند و در مقابله با معضل کمبود راننده تاثیرگذار ظاهر شوند. همچنین از آلایندگی‌ها و ازدحام شهرها خواهند کاست.

دیدگاهتان را بنویسید