به گزارش CNN فارسي ، امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد ایران به برجام باعث می شود که دولت بایدن هم مثل ترامپ یک دوره ای باشد؟ گفت: بله این رویکرد ایران دارای این پتانسیل هست که به سهم خودش در کنار دیگر عوامل، ابتدا یکی از دو نهاد نمایندگی به دست جمهوری خواهان بیفتد ، حال اگر در ۲۰۲۴ باز هم دمکرات ها پیروز شوند، شرایط برای ما باز هم دشوار خواهد بود. از این منظر جمهوری اسلامی بر اساس سهمی که در این باره دارد به نظر می رسد که به بازاندیشی اساسی در برقراری نسبت میان خود و برجام نیاز دارد.

تنش‌های تهران-واشنگتن به زودی تشدید خواهد شد

پس از پایان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه برای رفع بن‌بست در مسیر احیای برجام که واشنگتن آن را «بی‌نتیجه و بدون پیشرفت» توصیف کرد، برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که ایالات متحده و ایران ممکن است به سمت تابستانی با تنش‌های بیشتر پیش روند.

خبرنگار سی‌ان‌ان با علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران (اندیشکده‌ای در واشنگتن دی‌سی که رئیس سابق آن رابرت مالی، نماینده کنونی بایدن در امور ایران است) گفت‌وگویی داشته تا با وی در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد صحبت کند.

سئوال: از آنجایی که مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید، احتمال افزایش تنش در آینده چقدر است و چگونه خواهد بود؟

پاسخ: یک چیز مسلم است؛ وضعیت “بدون توافق، بدون بحران” پایدار نیست. با وجود اصطکاک زیاد بین ایران، ایالات متحده و متحدان منطقه ای مربوطه آنها، فضای زیادی برای تشدید عمدی یا ناخواسته وجود دارد که ممکن است از کنترل خارج شود. همه اینها احتمالاً تابستان ۲۰۲۲ را [به تابستانی کاملاً مشابه] با تابستان ۲۰۱۹ تبدیل می کند، زمانی که تنش ها به شکل تشدید تحریم ها و حملات به خطوط کشتیرانی بین المللی و زیرساخت های کشورهای عربی خلیج فارس شعله‌ور شد و تهران و واشنگتن به طرز خطرناکی در طی چند ماه چندین بار به درگیری آشکار نزدیک شدند. با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به آستانه هسته‌ای نزدیک است، وضعیت موجود پایدار نیست. دیر یا زود، اسرائیل احتمالاً ایالات متحده را به اقدام نظامی برای عقب انداختن برنامه هسته‌ای ایران تشویق می‌کند، که به طور بالقوه باعث آتش‌افروزی فاجعه‌بار منطقه‌ای خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید