به گزارش CNN فارسی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد: «استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین بخشی از همان نفوذ مخربی است که جمهوری اسلامی در منطقه و فراتر از آن دنبال می‌کند.»

پرایس در یک نشست خبری در این باره گفت: «آمریکا از ماهیت رژیم ایران با خبر است و به این دلیل می‌خواهد با احیای برجام جلوی دست‌رسی تهران به سلاح اتمی را بگیرید.»

 

همچنین سازمان اطلاعات دفاعی بریتانیا اعلام کرد روسیه به احتمال زیاد برای اولین بار پهپادهای ایرانی را در اوکراین به کار برده است.

 

روز سه‌شنبه ارتش اوکراین اعلام کرد برای اولین بار با «پهپادهای انتحاری» ساخت ایران که از سوی روسیه در تهاجم به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند مواجه شده و یکی از آن‌ها را سرنگون کرده است

 

به پرواز درآمدن این پهپادها نشان‌دهنده تعمیق روابط تهران و مسکو است؛ آن هم در دوره‌ای که جمهوری اسلامی مشغول مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره احیای برجام است.

 

این در حالی است که در ایران هنوز هیچ مقام رسمی سیاسی یا نظامی‌ای به این خبر واکنش نشان نداده است.

 

تنها احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «مگر پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خبرِ ارسال پهپادهای ایرانی به ارتش روسیه را به منظور به کارگیری آن‌ها در جنگ اوکراین “اتهامی بی‌پایه و اساس” و در “راستای اغراض سیاسی خاص” اعلام نکرده بود؟»

 

او اضافه کرد: «حال که ارتش اوکراین به طور رسمی از ساقط کردن یک فروند پهپاد انتحاری ساخت ایران در سرزمین خود خبر داده است، چه‌طور می‌توان دو مساله فوق را با هم جمع کرد؟ آیا ادعای اوکراین بی‌اساس است؟ یا این‌که وزیر خارجه از آن‌چه در کشور می‌گذرد اطلاع ندارد؟ یا اینکه اطلاع دارد اما مساله را وارونه نشان داده است؟»

 

زیدآبادی در ادامه نوشت: «اگر ادعای اوکراین بی‌پایه است، باید تمام دستگاه‌های نظامی و سیاسی درباره آن به طور شفاف به مردم ایران توضیح دهند اما اگر مورد دوم و سوم مصداق دارد که وای و صد وای به این مملکت!»

پیش از این آسوشیتدپرس گزارش کرده بود که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است.

 

جمهوری اسلامی پیش از این از این نوع پهپاد که گمان می‌رود بردی حدود دو هزار کیلومتر دارد، برای حملاتی در خاورمیانه استفاده کرده است.

 

کارشناسان از چنین پهپادهایی که حامل بمب هستند به عنوان «مهمات سرگردان» یاد می‌کنند.

 

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژوییه علنا هشدار دادند تهران قصد دارد صدها پهپاد حامل بمب را برای کمک به مسکو به منظور تهاجم علیه اوکراین، به روسیه بفرستد.

 

ایران در ابتدا این ارسال سلاح را تکذیب کرد اما در ادامه، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به «تسلیح قدرت‌های برتر جهان از سوی ایران» مباهات کرد.

دیدگاهتان را بنویسید