به گزارش CNN فارسی در پی تجاوز روسیه به خاک اوکراین که خود روسیه آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، کشورها و شرکت‌های بسیاری آن را تحریم کردند. پس از تحریم‌های اپل، گوگل، سامسونگ، ادوبی و مایکروسافت، حالا نوبت به سونی رسیده است.

سونی فروش تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پلی استیشن را در روسیه متوقف کرده است. این شرکت حتی دسترسی به پلی استیشن استور را نیز در روسیه مسدود می‌کند. سونی می‌گوید طرفدار برقراری صلح در اوکراین است و ۲ میلیون دلار نیز به کمیته پناهجویان سازمان ملل و همچنین جنبش نجات کودکان کمک می‌کند.

این تصمیم سونی درست یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که معاون نخست وزیر اوکراین، میخائیل فدوروف از مایکروسافت و سونی خواست دسترسی گیمرهای روسی را به سرویس‌های خود ببندد. فدوروف اعتقاد دارد این تحریم‌ها باعث می‌شود جوانان روسی، دولت را تحت فشار بگذارند تا دست از تهاجم خود و کشتار در اوکراین بردارد. فروشگاه آنلاین نینتندو نیز در حال حاضر در حالت «تعمیرات» قرار دارد. اما این موضوع شاید به‌خاطر مسدود شدن پرداخت‌ها با ارز روبل روسیه باشد.

سونی و مایکروسافت تنها غول‌های دنیای بازی نیستند که روسیه را تحریم می‌کنند. پیش از این یوبی‌سافت، سی‌دی پروجکت رد، اکتیویژن بلیزارد، اپیک گیمز، EA Games و Take-Two نیز فروش محصولات خود را در این کشور متوقف کرده بودند. با این‌حال شاید تحریم سونی موثرترین آن‌ها باشد. در حال حاضر کنسول‌های بازی سونی محبوب‌ترین کنسول‌های کشور روسیه هستند.

این تحریم البته قطعاً به قیمت کاهش درآمد سونی نیز تمام خواهد شد. با این‌حال فشار رسانه‌ها و افکار عمومی باعث شده تا حتی غول‌های فناوری نیز نتوانند درمقابل تجاوز روسیه ساکت بنشینند. به نظر می‌رسد گیمرها روسی حالا سرانجام می‌توانند طعم تحریم‌ها را درست مثل گیمرهای ایرانی بچشند. شاید به همین خاطر باشد که دولت روسیه به فکر افتاده تا برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها، قوانین کپی‌رایت را لغو کند.

دیدگاهتان را بنویسید