به گزارش CNN فارسی، این روزنامه روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در گزارشی نوشت که تهران «پس از غیبتی کوتاه» با جایگزین کردن سفیر خود با فردی متولد عراق به این کشور بازگشته و واشینگتن نیز در مقابل، سفیری را برگزیده است که در برابر جاه‌طلبی‌های ایران بایستد./بغداد

سفیر جدید جمهوری اسلامی در بغداد محمدصادق آل‌کاظم معرفی شده اما اطلاعات رسمی چندانی درباره او منتشر نشده است.

رسانه‌های ایران در سال‌های گذشته از او به عنوان عضو هیات مدیره «انجمن پیشکسوتان سپاس»، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه، نام برده بودند و در هفته‌های اخیر نیز گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد او در سال‌های اخیر در بغداد حضور داشته و با عناوینی چون «مشاور سفیر» یا «مسئول بخش سیاسی سفارت» فعالیت می‌کرده است.

همچنین رسانه‌های ایران آل‌صادق را «مسلط به زبان عربی و از یک خانواده حوزوی» معرفی کرده‌اند، اما به نوشته این روزنامه عراقی، او در عراق به دنیا آمده و پیشتر مشاور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، در عراق بوده است.

ایرج مسجدی که از دی‌ماه ۹۵ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در بغداد حضور داشت نیز عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است و روز دوشنبه در پایان ماموریتش به عنوان سفیر، با رییس جمهور عراق دیدار کرد.

از سوی دیگر الینا رومانوسکی، سفیر جدید آمریکا، نیز در روزهای اخیر وارد بغداد شد. به نوشته صدای عراق، او به مخالفت با سیاست‌های ایران در عراق معروف است و «تقویت استقلال و شهروندی» در این کشور را اولویت‌های خود ذکر کرده است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بن‌بست سیاسی در عراق همچنان دارد و با وجود گذشت چندین ماه از انتخابات پارلمانی، دولت جدید این کشور هنوز تشکیل نشده است.

روزنامه صدای عراق در گزارش خود همچنین به نقش جدید حسن دانایی‌فر، سفیر اسبق جمهوری اسلامی در عراق، نیز اشارە کردە و گفته است ماموریت جدید او ایجاد شکاف و فروپاشی در ائتلاف سەگانە است.

ائتلاف سه‌جانبه متشکل از جریان صدر، ائتلاف سنی «السیاده» و حزب دموکرات کردستان عراق است و احزاب وابسته به جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با این ائتلاف، مانع از برگزاری جلسات پارلمان برای تعیین نخست وزیر جدید شده‌اند.

با این حال به نوشته روزنامه‌های عراقی، از جمله المدی و صوت العراق، جمهوری اسلامی و گروەهای مورد حمایتش به رغم مخالفت قبلی خود فعلا ناچارند مصطفی الکاظمی را برای دوره‌ای طولانی‌تر بە عنوان نخست وزیر عراق بپذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید