به گزارش CNN فارسی، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد اوکراین شد._ روسیه

 

بلینکن در جریان سفر به کی‌یف از کمک‌های نظامی بیشتر ایالات متحده (به ارزش بیش از دو میلیارد دلار) برای اوکراین و ۱۸ کشور دیگر اروپایی خبر داد.

 

اعلام شده است این کمک‌ها علاوه بر بسته ۶۵۷ میلیون دلاری اسلحه، مهمات و خودروهای زرهی برای اوکراین است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در پایگاه نظامی این کشور در آلمان اعلام کرد.

کمک‌های آمریکا به اوکراین بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

اوکراین که در هفته‌های گذشته عملیاتی را برای باز پس گرفتن برخی از نقاط خود از روسیه آغاز کرده، اعلام کرد ۲۰ شهر را در منطقه خارکیف از روسیه پس گرفته است.

 

در همین حال ولودیمر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، سفر وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با ضد حمله اوکراین علیه روسیه را پیامی مهم ارزیابی کرد.

 

اوکراین اما روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور، از درگیری شدید در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و حمله به روستاها و شهرهای نزدیک به این نیروگاه از جمله با تانک و نارنجک‌انداز خبر داد.

 

روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به حمله به محدوده این نیروگاه متهم کرده‌اند.

 

همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، بلاروس، متحد روسیه، از برگزاری مانور در مرز خود با لهستان خبر داد.

 

بلاروس اعلام کرد رزمایش‌های نظامی را در سه منطقه این کشور از جمله مرز با لهستان آغاز کرده است.

 

روز پنج‌شنبه همچنین رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه گفت غلات انتقال یافته اوکراین به کشورهای ثروتمند می‌رسد نه کشورهای فقیر.

 

او گفت که این موضوع را در دیدار آینده خود با پوتین در سمرقند مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

از ماه گذشته و بر اساس توافقی که با میانجی‌گری ترکیه و با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در استانبول امضا شد، غلات اوکراین از طریق سه بندر این کشور امکان انتقال پیدا کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید