به گزارش CNN فارسی، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز پنجشنبه۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل  “برخورد خشونت‌بار با زنان شجاع ایران را تهاجم به حقوق بشر” توصیف کرد. او  گفت که زمانی که زنان امنیت نداشته باشند، کل جامعه فاقد ایمنی و امنیت است.

بربوک با تاکید بر این که رفتار جمهوری اسلامی با زنان نقض حقوق آنها و به طریق اولی نقض حقوق بشر است، از قصد دولت آلمان برای طرح این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد. او بار دیگر تاکید کرد که “آلمان در کنار زنان شجاع ایران ایستاده است.”

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از رهبری جمهوری اسلامی خواست به صدای زنانی که برای اعتراض به قتل مهسا امینی به خیابان‌ها می‌آیند گوش دهد.

او خواهان آن شد که  صدای زنان معترض ایرانی شنیده شود؛ زیرا آنها خواستار حقی هستند که حق همگانی همه انسان‌ها است و چیزی جز حقوق مسلم شهروندان نیست.

مرگ مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و آلمان داشته هر چند سیاستمداران ارشد آلمانی، به خصوص مقام‌های دولتی کمتر درباره این رویداد و سرکوب معترضان ایرانی موضع‌گیری کردند. بربوک که تاکید بر حقوق بشر و حقوق زنان را از مولفه‌های اصلی سیاست خارجی آلمان تعریف کرده، حال با صدای بلندتری علیه خشونت‌ها و سرکوب‌ها علیه زنان در ایران موضع گرفته است.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی هفته گذشته به  عنوان “بدحجابی”  توسط ماموران گشت ارشد بازداشت و به یکی از مراکز نیروی انتظامی در خیابان وزرای تهران منتقل شد.

او که به گفته والدینش هیچ بیماری زمینه‌ای و اختلال جسمی نداشت، در بازداشتگاه به اغما رفت  پس از دو روز در بیمارستان جان باخت.  ابهامات و اتهامات در باره بدرفتاریی‌هایی که در جریان انتقال او به مرکز نیروی انتظامی مطرح شده به علاوه کاستی‌ها و تسامح‌ها در انتقال سریع او به بیمارستان و نیز ابهامات و تناقض‌گویی‌ها در اظهارات مقام‌های مسئول انتظامی و مسئولان پزشکی قانونی  همه و همه خشم عمومی را به دنبال داشته و مسئله حجاب اجباری و نقض حقوق زنان را به موضوع محوری تظاهرات و اعتراض‌های جاری در ایران بدل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید