به گزارش CNN فارسي ، وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که از گزارش‌های مربوط به مفقود شدن سه آمریکایی که برای جنگیدن با روسیه به اوکراین رفته بودند، با خبر است و در تلاش برای یافتن آنهاست.

بنا بر گزارش‌ها، مقام‌ها در واشنگتن بیم آن دارند که دو نفر از این جمع به نام‌های اندی تای نگوک هوین و الکساندر دروک، به اسارت درآمده‌ باشند.

نام این دو که سابقه خدمت در ارتش آمریکا را دارند این هفته در گزارش‌های مربوط به اسرا دیده شده است.

در بیانیه روز پنجشنبه – ۱۶ ژوئن – وزارت خارجه آمریکا آمده: “گزارش های دیگری از یک آمریکایی دیگر که محل حضور او نامشخص است، وجود دارد”.

هفته گذشته سه خارجی در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه به اتهام کمک به اوکراین به اعدام محکوم شدند.

از میان آن سه دو نفر بریتانیایی و یکی هم مراکشی بود که از سوی دادگاهی در دونتسک به مرگ با جوخه اعدام محکوم شدند. دونستک در شرق اوکراین، تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه است.

کاخ‌سفید روز پنجشنبه در واکنش به این گزارش‌ها گفت: “ما به سختی مشغول جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره آنها هستیم” اما همزمان گزارش‌های تایید نشده از مفقود و به اسارت درآمدن آنها در اوکراین حکایت دارد.

یک گروه متشکل از کهنه سربازان آمریکایی و فرانسوی در اوکراین روز گذشته – چهارشنبه ۱۵ ژوئن – در توییتر مدعی شده بود که دو آمریکایی “همرزم” آنها حدود یک هفته پیش اسیر شده‌اند.

چنانچه این گزارش‌ها تایید شود این نخستین آمریکایی‌های شبه‌نظامی و جنگجو در اوکراین هستند که از زمان آغاز حمله روسیه به این کشور در اواخر ماه فوریه گذشته، به دست نیروهای ارتش روسیه یا شبه نظامیان مورد حمایت این کشور افتاده‌اند.

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی اندی تای نگوک هوین – ۲۷ ساله – و الکساندر دروک – ۳۹ ساله – از ایالت آلاباما این کشور به اوکراین سفر کرده‌اند تا در آنجا در کنار سربازان اوکراینی علیه روسیه بجنگند.

رابرت ادرهولت، یکی از نمایندگان ایالت آلاباما در کنگره با انتشار بیانیه‌ای گفته آقای هوین تفنگدار سابق نیروی دریایی بوده و “داوطلب شده بود که دوشادوش ارتش اوکراین برابر روسیه بجنگد”.

او تاکید کرده که خانواده آقای هوین از هشتم ژوئن (یک هفته پیش) خبری از او ندارند و او تماسی با خانواده نشده است. او گفته آخرین بار که آقای هوین با خانواده خود تماس گرفته در شهر خارکیف اوکراین بوده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مشغول بررسی گزارش‌هایی است که مدعی‌اند این دو آمریکایی به دست نیروهای ارتش روسیه و یا شبه‌نظامیان مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین افتاده‌اند.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا هنوز موضوع اسارت این دو شهروند خود را با مسکو در میان نگذاشته چرا که هنوز “شواهد محکمی” مبنی بر این که روسیه آنها را گرفته باشد ندارد.

مادر آقای دروک به شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته خانواده او هنوز تاییدیه مبنی بر به اسارت درآمدن فرزندشان دریافت نکرده‌اند اما نیروهای روسی دقیقا در همان روزی که این دو آمریکایی مفقود شدند، در شبکه‌های اجتماعی از به اسارت درآوردن دو آمریکایی نوشته بودند.

دیدگاهتان را بنویسید