به گزارش CNN فارسي ، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، تلاش روسیه برای تصاحب بازارهای نفتی ایران را به‌طور تلویحی تایید کرد و گفت: «ما مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی کردیم و این روند با قدرت ادامه دارد.»

جمهوری اسلامی ایران برای اینکه تحریم‌های بین‌المللی در صادرات نفت را دور بزند، به دلالان نفتی تخفیف‌های ویژه‌ای می‌دهد. گفته می‌شود رقم این تخفیف‌ها برای هر بشکه نفت حدود ۲۰ دلار است؛ اما در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه با دادن تخفیف‌های بیشتر به خریداران، قصد دارد بازارهای نفتی ایران را تصاحب کند؛ زیرا روسیه نیز اینک مثل ایران با مشکل تحریم‌های بین‌المللی مواجه است.

خبرگزاری بلومبرگ به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد رقمی که روسیه برای دلالان نفتی در نظر گرفته، حدود ۳۰ دلار است. این رقم به خریداران انگیزه کافی می‌دهد که نفت روسیه را جایگزین نفت ایران کنند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، در حاشیه نشست هیئت دولت بالاتر بودن تخفیف‌های روسیه را تایید کرد اما مدعی شد که پیدا شدن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد. با وجود این، جواد اوجی اذعان کرد که وزارت نفت در حال شناسایی بازارهای جدید نفتی است. سخنان او به این معنا است که جمهوری اسلامی ایران بازارهای پیشین خود را از دست داده و حالا مجبور است مشتری‌های جدید پیدا کند.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، در فروردین‌ ۱۴۰۱، صادرات نفت ایران به چین ۷۵ درصد کاهش یافت. روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، نیز حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت تایید کرد که علت کاهش صادرات نفت ایران به چین، جایگزینی نفت روسیه بوده است.

خبرگزاری رویترز هم پیش‌تر در گزارشی نوشته بود در پی افزایش صادرات نفت روسیه به چین، صادرات نفت ایران به این کشور کاهش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود حمله نظامی روسیه به اوکراین درآمدهای نفتی این کشور در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بازارهای نفتی چین مهم‌ترین مقصد نفت خام صادراتی ایران در دوران تحریم‌ها بودند و جمهوری اسلامی ایران از بازارهای این کشور برای ارسال نفت خود به کشورهای سوم استفاده می‌کرد؛ اما اکنون با افزایش صادرات نفت روسیه دیگر نفت ارزان ایران هم کمتر خریدار دارد.

جواد اوجی روز چهارشنبه در حالی از تلاش برای شناسایی خریداران جدید سخن گفت که پیش‌تر مدعی شده بود صادرات نفت ایران به میزان دوران پیش از برجام رسیده است. روسیه نیز در حالی برای تصاحب بازارهای نفت تحریمی و خارج کردن آن از دست ایران خیز برداشته است که جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان «کشور دوست» یاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید