به گزارش CNN فارسی، هرچند صنعت خودرو در طول سال ۲۰۲۱ کم‌کم از پاندمی کرونا فاصله گرفته و بیشتر به وضعیت عادی پیش از پاندمی کرونا نزدیک شده، سه‌ماهه چهارم و آخر سال ناگهان بازی را تغییر داده است؛ خودروسازان بزرگ و تثبیت‌شده ناگهان لغزیده‌اند و در طرف دیگر، شرکت‌های کم سر و صداتر توانسته‌اند به ارقام امیدوارکننده‌ای دست پیدا کنند.

پرفروش‌ترین خودروسازان در سال ۲۰۲۱

رقابت خودروسازان بزرگ دنیا؛ شکست تاریخی جنرال موتورز از تویوتا

پس از سال‌ها حکومت جنرال موتورز بر بازار خودروی آمریکا، سال ۲۰۲۱ بالاخره ورق برگشت. درحالی که جنرال موتورز سال گذشته مجموعاً ۲.۲ میلیون دستگاه به فروش رساند، تویوتا با فروش ۱۱۴ هزار دستگاه بیشتر موفق شده است در صدر پرفروش‌ترین خودروسازان آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار بگیرد.

البته مقامات اجرایی تویوتا سریعاً اظهار داشته‌اند که این جایگاه اول، پایدار نخواهد بود. با بازگشت زنجیره تامین تراشه به وضعیت عادی، جنرال موتورز دوباره صدر را پس می‌گیرد. کمبود تراشه به تمامی خودروسازان آسیب وارد کرده اما در این بین، برخی از آن‌ها بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به جنرال موتورز و فورد اشاره کرد. با این حال، تویوتا تقریباً توانسته از بحران کمبود تراشه در امان بماند.

 

بخشی از این به تجربه تویوتا از نقاط بحرانی برمی‌گردد. این شرکت پس از زمین‌لرزه و سونامی توهوکو در سال ۲۰۱۱، سازوکاری را جهت نظارت بر زنجیره تامین خود در نظر گرفت تا در شرایط غیرمنتظره همچنان بتواند تولید خود را پابرجا نگه دارد. نتیجه این است تویوتا که تراشه‌های خود را از قبل ذخیره و مدیریت کرده بود، طی بحران کرونا با تمام توان به تولید و فروش محصولات خود ادامه داد درحالی که سایر خودروسازان مجبور به تعطیل کردن بعضی از کارخانه‌های خود شدند و مجبور بودند تا بخش عمده تراشه‌های خود را به خودروهای پرفروش‌تری که اولویت بیشتری دارند، اختصاص بدهند.

البته با ادامه پیدا کردن کمبود تراشه، آتش‌سوزی کارخانه تراشه‌سازی «رنساس الکترونیکس» (Renesas Electronics) در ژاپن و تشدید شیوع کرونا که باعث تعطیلی کارخانه‌ها در جنوب شرقی آسیا شده بود، تویوتا نیز مجبور به تعطیل کردن برخی از کارخانه‌ها شده بود. اما در نهایت مشاهده می‌کنیم که تویوتا سال ۲۰۲۱ را با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده درحالی که جنرال موتورز به‌خاطر چالش‌ها در زمینه تولید، افتی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

وقتی هیوندای، هوندا را کنار می‌زند

 

هیوندای/کیا برای اولین بار در زمینه فروش از هوندا پیشی گرفته‌ و با فروش تقریباً ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو، در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین خودروسازان سال ۲۰۲۱ در آمریکا قرار گرفته است. این دو برند که زیرمجموعه «هیوندای موتور کمپانی» (Hyundai Motor Company) هستند، هیچ نشانه‌ای از افت از خود نشان نداده‌اند و جالب است ببینیم در سال ۲۰۲۰ تا چه حد رشد خواهند کرد.

البته هیوندای هنوز فاصله قابل توجه‌ای تا استلانتیس و فورد دارد. استلانتیس حدود ۱.۸ میلیون دستگاه و فورد تقریباً ۱.۹ میلیون دستگاه طی سال ۲۰۲۱ به فروش رسانده است.

فورد به جنگ تسلا می‌آید

فورد که تا همین اواخر در مقایسه با رقبای خود از عرصه خودروهای برقی عقب مانده بود، در زمینه فروش خودروهای برقی جایگاه دوم را به دست آورده که به لطف کراس اوور جذاب این شرکت موستانگ Mach-E است. بیش از ۲۷ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.

 

تسلا همچنان رهبر بازار خودروهای برقی باقی مانده و سال موفق دیگری را پشت سر گذاشته است هرچند آمار و ارقامی درباره میزان فروش آن در دسترس نیست.

جنرال موتورز در زمینه خودروهای برقی از دور رقابت خارج بوده است؛ البته نه به دلیل کمبود تراشه بلکه به‌خاطر حواشی شورلت بولت. جنرال موتورز امسال بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه شورت بولت را به علت احتمال آتش‌سوزی فرا خوانده بود.

رقابت فورد موستانگ، دوج چلنجر و شورلت کامارو

 

رقابت بین خودروهای عضلانی همیشه دیدنی است حتی اگر خودروسازان مثل گذشته به آن‌ها توجه نداشته باشند. دوج چلنجر به پرفروش‌ترین خودروی عضلانی سال ۲۰۲۱ تبدیل شده و این به لطف مهندسان آن است که همواره نسخه‌هایی بروز از آن طراحی می‌کنند. دوج چلنجر طی ۲۰۲۱ مجموعاً ۵۴,۳۱۴ دستگاه فروش داشته و فروش آن ۳ درصد رشد پیدا کرده است. همچنین ۲۱ درصد از سهم این بخش از بازار را تصاحب کرده که بالاترین رقم تاریخ آن است.

این درحالی است که فورد موستانگ به جایگاه دوم نزول پیدا کرده و در مجموع ۵۲,۴۱۴ دستگاه از آن به فروش رسیده است که افتی ۱۴ درصدی محسوب می‌شود. نهایتاً شورلت کامارو با فروش ۲۱,۸۹۳ دستگاه، افت شدید ۲۷ درصدی را به خود دیده و در جایگاه سوم قرار گرفته است.

فورد، بر فراز قله پیکاپ‌ها

 

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فورد سری اف افسانه‌ای با فروش بیش از ۷۲۶ هزار دستگاه، برای چهل و پنجمین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا را از آن خود کرده است. رم با فروش ۵۷۰ هزار دستگاه جایگاه سوم را کسب کرده و شورلت سیلورادو با فروش ۵۲۰ هزار دستگاه، در جایگاه سوم جای گرفته است. احتمالاً با عرضه نسخه الکتریکی سیلورادو شاهد تقویت فروش آن خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید