به گزارش CNN فارسی، یک اسکن سریع و بدون درد از شبکیه چشم انسان روزی خواهد توانست به پزشکان کمک کند تا کسانی را که از نظر فیزیولوژیکی در حال پیر شدن سریع‌تر از معمول هستند و در معرض خطر مرگ زودهنگام بیشتری قرار دارند، شناسایی کنند.

دو نفر که سال‌های یکسانی را پشت سر گذاشته‌اند، لزوما از نظر فیزیکی شرایط یکسانی ندارند.

نگاه کردن به عمق چشم یک فرد می‌تواند راه بسیار بهتری برای اندازه‌گیری سن واقعی زیستی آن‌ها باشد و می‌تواند نگاهی اجمالی به سلامت آینده بیماران باشد.

حالا یک مدل یادگیری ماشینی ایجاد شده که می‌تواند سال‌های زندگی افراد را به سادگی با نگاه کردن به شبکیه چشم -بافت پشت چشم- پیش بینی کند.

این الگوریتم به قدری دقیق بوده که توانسته سن نزدیک به ۴۷۰۰۰ بزرگسال میانسال و مسن در بریتانیا را با دقت ۳.۵ سال پیش بینی کند.

با گذشت حدود ده سال از اسکن اولیه چشم‌های این افراد، ۱۸۷۱ نفر  مردند و کسانی که شبکیه به ظاهر پیرتری داشتند بیشتر در میان درگذشتگان بودند.

به عنوان مثال، اگر الگوریتم پیش‌بینی می‌کرد که شبکیه چشم افراد یک سال از سن واقعی‌شان بزرگ‌تر است، خطر مرگ به هر دلیلی در ۱۱ سال آینده ۲ درصد افزایش می‌یافت و خطر مرگ آن‌ها به دلیلی غیر از بیماری قلبی عروقی یا سرطان ۳ درصد افزایش یافت.

یافته‌ها صرفاً مشاهده‌ای هستند، به این معنی که ما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی این رابطه را در سطح بیولوژیکی سبب می‌شود.

با این وجود، نتایج شواهد فزاینده‌ای را تایید می‌کند که شبکیه چشم به آسیب‌های ناشی از پیری بسیار حساس است. از آنجایی که این بافت  میزبان دارای رگ‌های خونی و اعصاب است، می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت عروق و مغزی کلی یک فرد به ما بدهد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سلول‌های پشت چشم انسان می‌توانند به ما در پیش بینی شروع بیماری قلبی عروقی،بیماری کلیوی و سایر علائم پیری کمک کنند. اما این اولین مطالعه‌ای است که «شکاف سنی شبکیه» را به عنوان یک پیش بینی‌کننده قوی مرگ و میر پیشنهاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید