به گزارش CNN فارسی روزنامه “وال‌استریت ژورنال” با انتشار گزارشی اعلام کرده است که در صورت عدم دستیابی سریع به یک توافق بر سر محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران، خطر تجهیز این کشور به جنگ‌افزار هسته‌ای جدی خواهد بود.

این روزنامه به نقل از رابرت مالی، مامور ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که توافق با ایران باید در آینده نزدیک متحقق گردد.

رابرت مالی، در گفت‌وگوی روز چهارشنبه ۱۴ ژوئیه با فرستنده خبری سی‌ان‌ان گفته بود که این تنها راه مانع شدن از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای است.

وال‌استریت گفته است که جمهوری اسلامی در شرایط کنونی در موقعیتی است که می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را به سرعت افزایش دهد.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ حدود هزار دستگاه سانتریفوژ نسل دوم در اختیار داشته است. اما بر اساس توافق هسته‌ای این کشور از استفاده از این سانتریفوژها منع شده بود. این در حالی است که ایران در حال حاضر به تعداد بیشتری از این سانتریفوژهای پیشرفته دست یافته است.

در گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده بود که ایران ۸۵۰ ماشین سانتریفیوژ IR-2 در دست تولید دارد و ۱۵۰ ماشین از این نوع سانتریفیوژ را در نطنز نصب کرده است.

جمهوری اسلامی در صورت کسب توافق با کشورهای ذیربط در کمیسیون مشترک برجام، باید اقدام به انبار کردن سانتریفیوژهای پیشرفته خود بکند.

از سوی دیگر ایران باید بار دیگر میزان غنی سازی خود را تا حد سه و ۶۷ صدم درصد کاهش دهد. این در حالی است که جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم خود را در سایت اتمی نطنز به بیش از ۶۰ درصد رسانده است. افزون بر آن، نحوه فعالیت راکتور آب سنگین اراک نیز باید با یک یک رآکتور جدید بدون خطرات اشاعه‌ای تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید