به گزارش CNN فارسي ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از دیدار و گفت‌وگو با قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان که در مجموعه کاخ سعدآباد تهران انجام گرفت، در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: میزان روابطی که تاکنون داشته‌ایم لازم بوده است اما کافی نیست و ظرفیت‌های بسیاری در ایران و قزاقستان وجود دارد که می‌تواند زمینه ارتقاء مناسبات و روابط بین دو کشور را فراهم کند.

وی افزود: امضای تفاهم‌نامه‌های که امروز انجام گرفت و موارد قبلی نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط است. روابط تجاری دو کشور در چند ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و حتماً می‌تواند به بیش از این برسد و می‌توانیم حجم مبادلات را در گام اول از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار قرار بدهیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز کار گسترده‌ای می‌تواند بین دو کشور انجام بگیرد و زمینه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می‌کند که روابط بسیارخوبی بین دو ملت در عرصه‌های فرهنگی داشته باشیم. مجموعه مذاکرات امروز زمینه گسترش همکاری‌ها را فراهم می‌کند و مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه، روابط منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش بدهیم. روابط ما از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مانند همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا و این‌دست از سازمان‌ها می‌تواند افزایش یابد.

رئیسی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر اولویت دارد و بنا داریم همکاری‌های‌مان را گسترش بدهیم و بنای دو کشور بر این است که در سازمان‌های بین‌المللی و عرصه‌های بین‌المللی همکاری جدی داشته باشیم، خصوصاً که نگاه‌های مشترکی در مسائل منطقه‌ای و جهانی داریم؛ مثلاً در مسئله منطقه و موضوع افغانستان نظر مشترکی مبنی بر این داریم که حتماً باید دولتی فراگیر داشته باشند تا از گروه‌های سیاسی و اقوام نمایندگی کند.

وی ادامه داد: اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و مشکلی را از منطقه حل نخواهد کرد. باور داریم مسائل منطقه باید به‌دست مسئولان و مردم منطقه حل بشود؛ حضور بیگانگان بر مشکلات می‌افزاید و به حل مسائل کمکی نخواهد کرد.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مساله را فراموش نخواهند کرد.

وی  با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارند، خاطرنشان کرد: تعاملات دو کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات گسترده و مفصل امروز با آقای رئیسی موضوعات خیلی مهمی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دو طرف علاقمند به بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های موجود در زمینه ترانزیت و حمل کالا در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری هستند.

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به اتصال مسیر ریلی دو کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: امروز همچنین درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشد.

توکایف با بیان اینکه اسناد همکاری که امروز امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار داشت: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود.

وی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را نیز بسیار مهم توصیف و عنوان کرد: با وجود وضعیت ژئوپولتیک خاص و محدودیت‌های قزاقستان، اما امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است. دو کشور برای گسترش بیش از پیش حجم تجارت فیمابین تفاهم کامل دارند.

رئیس جمهور قزاقستان فعالیت منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در گسترش و توسعه روابط موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند.

توکایف اظهار کرد: سفر امروز بنده به ایران و مذاکرات انجام شده انگیزه‌های جدیدی برای گسترش روابط ایجاد خواهد کرد. اطمینان دارم مساعی دو کشور و اجرای پروژه‌های مشترک می‌توانند دستاوردهای مفیدی برای ایران و قزاقستان داشته باشند و دوستی ما را با یکدیگر بیش از پیش تقویت کنند.

هم‌چنین در حضور رئیسی و قاسم ژومارت توکایف ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزرات صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

همچنین ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.

برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان

بر اساس این گزارش جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهور به همراه اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس جمهور قزاقستان، در نشستی مشترک به ریاست روسای جمهور دو کشور، به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ انرژی، کشاورزی، ترانزیت کالا و ارتباطات رسانه ای پرداختند.

پیش از این نشست نیز روسای جمهور ایران و قزاقستان بطور خصوصی دیدار و گفتگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید