به گزارش CNN فارسی هم‌زمان با اعلام سفر انریکه مورا و رابرت مالی به وین، وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیات ایرانی، عصر چهارشنبه ۱۲ مرداد با هدف ازسرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام عازم پایتخت اتریش می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن اعلام این خبر گفت که جمهوری اسلامی «برای دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق تهران باشد، آماده است».

ناصر کنعانی تصریح کرد در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، در مورد ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، خبر داد که رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در هفته جاری به‌منظور از سرگیری گفت‌وگوها برای احیای برجام عازم وین خواهد شد.

همچنین انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، نیز اعلام کرد که برای گفت‌وگو درباره اجرای کامل برجام راهی وین پایتخت اتریش شده است.

آقای مورا با اعلام این خبر در توئیتر نوشت این مذاکرات بر مبنای متنی است که هماهنگ‌کننده اروپایی حدود دو هفته پیش ارائه داده بود.

از آخرین دور مذاکرات وین بیش از چهار ماه سپری می‌شود. دیداری که ماه گذشته به عنوان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، با مشارکت مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا برگزار شد، حاصلی نداشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین، هفته گذشته خبر داد که متن پیش‌نویس تازه‌ای را برای احیای برجام به ایران و آمریکا پیشنهاد کرده است و تاکید کرد اکنون زمان آن است که تصمیم نهایی در این‌باره گرفته شود.

پیش از اعلام این خبر از سوی این دیپلمات ارشد اروپایی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود این مذاکرات قرار است بعد از تاسوعا و عاشورا از سر گرفته شود.

وزارت خارجه ایران در حالی بر اراده تهران برای دستیابی به توافق نهایی و حل مسائل باقی‌مانده در وین تاکید کرده است که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید،‌ روز سه‌شنبه یادآور شد که دولت جو بایدن قصد ندارد برای احیای برجام، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

جواد کریمی قدوسی که از نمایندگان منتقد برجام به شمار می‌رود، روز چهارشنبه گفته بود «در پیشنهاد جدید اروپا، بسیاری از مطالبات و خواسته‌های جمهوری اسلامی محقق شده است» اما به گفته او «هنوز یک یا دو مورد باقی مانده است که عمدتا مربوط به حوزه تحریم‌ها می‌شود».

ایران برای ادامه مذاکرات احیای برجام، بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اصرار دارد؛ شرطی که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی در سفر به خاورمیانه نیز آن را «با قطعیت» رد کرد.

در همین حال، تهران خواستار آن شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده مربوط به ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مکان هسته‌ای اعلام‌نشده را مختومه اعلام کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز سه‌شنبه تاکید کرد که «اظهارات خوب» مقام‌های ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع نمی‌کند و خواهان «شفافیت و سازگاری» تهران در همکاری با این نهاد بین‌المللی شد.

پیش از آن نیز، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز ۱۰ مرداد با صدور بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته بودند که به اجرای مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پای‌بند بماند و در مورد موضوعات حل نشده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران با کاهش تعهدات برجامی خود، به نشانه خشم از ناتوانی کشورهای اروپایی در تعیین سازوکار مالی که برخی منافع اقتصادی ایران را تضمین کند، برنامه هسته‌ای خود را در یک سال اخیر به میزان خیره‌کننده‌ای توسعه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید