به گزارش CNN فارسي ، سوئد و فنلاند روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت درخواست خود برای عضویت در ناتو را رسما به دبیرکل این سازمان در بروکسل تحویل دادند.

استولتنبرگ پس از تحویل گرفتن این درخواست ضمن ابراز رضایت از تصمیم این کشورها گفت: «این یک لحظه تاریخی در زمان بحرانی برای امنیت ماست.»

شورای ناتو که متشکل از نمایندگان ۳۰ کشور عضو اتحادیه است به این درخواست رسیدگی خواهد کرد و بررسی این درخواست ممکن است یک سال زمان ببرد.

برای پذیرش عضو جدید همه اعضای ناتو باید موافق باشند و ترکیه تهدید کرده که این درخواست را وتو خواهد کرد.

ترکیه اعلام کرده تنها در قبال گرفتن امتیازاتی با عضویت این دو کشور در ناتو موافقت خواهد کرد که مربوط به مواضع این کشورها درباره گروه‌های مخالف دولت ترکیه از جمله گروه‌های مسلح کرد پ.ک.ک در ترکیه و ی.پ.گ در سوریه است.

در همین حال وزارت دادگستری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرده بود سوئد و فنلاند پیش از این درخواست استرداد ۳۳ نفر از افراد «مرتبط با پ‌.ک.ک و پیروان فتح‌الله گولن» را رد کرده‌اند.

روسیه که مرز زمینی طولانی هزار و ۳۰۰ کیلومتری با فنلاند دارد گفته پیوستن فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو «اشتباه» است و به روابط دو کشور آسیب می‌رساند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از سه‌چهارم شهروندان فنلاند می‌خواهند این کشور به ناتو بپیوندد. در سوئد نیز نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش شمار سوئدی‌هایی است که می‌خواهند این کشور عضو ناتو شود.

روز چهارشنبه همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای خروج از وابستگی به نفت و گاز روسیه است و قرار است امروز این طرح اعلام شود.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا از تشکیل یک واحد جدید برای جمع‌آوری و در دسترس قرار دادن شواهد عمومی در مورد جنایات جنگی روسیه در اوکراین خبر داده است.

مذاکرات دو کشور برای آتش‌بس به حالت تعلیق درآمده و مسکو، کی‌یف را به کارشکنی در مذاکرات متهم می‌کند.

در مقابل میخاییل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین عصر سه‌شنبه ۱۷ می اعلام کرد مذاکرات پس از دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در استانبول هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته و روسیه هنوز «تفکر کلیشه‌ای» خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید