به گزارش CNN فارسي ، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (هشتم ژوئن) به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که دادگاه تجدیدنظر در یونان رای به لغو حکم دادگاه اولیه برای مصادره بخشی از محموله نفتی یک نفتکش با پرچم ایران را داده است.

این نفتکش اواخر فروردین سال جاری در آب‌‌های یونان توقیف شد. کشتی “لانا” حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت ایران بود و با پرچ روسیه حرکت می‌کرد. گارد ساحلی یونان گفته بود که این توقیف به دلیل سوءظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با حمله به اوکراین انجام شده است.

دادگاه اولیه به ایالات متحده اجازه مصادره بخشی از محموله این نفتکش از سوی یونان را داد. لانا به دلیل مشکلات مربوط به مالکیت آن آزاد شد. اما ایالات متحده بخشی از محموله نفتی ایران را که در آن نگهداری می شد مصادره و به کشتی دیگری منتقل کرد.

توقیف کشتی حامل نفت ایران با واکنش این کشور روبرو شد و ایران گفت که دست به “اقدامات تنبیهی” علیه یونان خواهد زد. در پی این تهدید سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز ششم خرداد دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد.

رای دادگاه تجدید نظر هنوز اعلام علنی نشده است. رویترز به نقل از یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود نوشته است که درخواست تجدیدنظر از سوی ایران داده شده بود. این خبرگزاری همچنین نوشته است که تغییر رای دادگاه تجدیدنظر دشوار خواهد بود.

مقام‌های یونان بعدا نفتکش لانا را در پرونده‌ای جداگانه و با حکم یک دادگاه موقت به دلیل “بدهی” به یک شرکت کشتیرانی دیگر مجددا توقیف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید