به گزارش CNN فارسی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، نسبت به دستیابی به یک توافق سریع در مورد احیای توافق هسته‌ای با ایران، کمتر از گذشته خوشبین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بورل روز دوشنبه (۶ سپتامبر/۱۴ شهریور) در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران گفت: «متأسفم که بگویم، در مورد دورنمای رسیدن به توافق در حال حاضر، امروز نسبت به ۲۸ ساعت قبل اطمینان کمتری دارم.»

در حالی که پیش‌تر مقامات اروپایی چون رئیس جمهور فرانسه درباره توافق احتمالی احیای برجام ابراز خوش‌بینی کرده‌ بودند، روز جمعه ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر) هم معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد پاسخ ایران به متن نهایی پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا “سازنده نیست”.

سفر رئیس موساد به واشنگتن

ابراز کاهش خوشبینی نسبت به رسیدن به یک توافق از سوی بورل در حالی ایراد می‌شود که از آن سو نگرانی‌ها در تل‌آویو از حصول یک توافق قریب‌الوقوع میان تهران و واشنگتن به شدت افزایش یافته و به تبع آن مقامات این کشور هم به تلاش خود برای تأثیرگذاری بر آمریکا در تغییر این مسیر شدت بخشیده‌اند.

در تازه‌ترین این اقدامات، روز دوشنبه (۵ سپتامبر) روزنامه هاآرتص  خبر از سفر یکی از منتقدان جدی احیای برجام به واشنگتن داده است. در این خبر آمده، رئیس موساد به پایتخت آمریکا سفر کرده تا با مقامات این کشور در مورد اتخاذ مواضعی شدید در برابر ایران گفت‌وگو کند. قرار است دیوید بارنئا در این دیدار علاوه بر جو بایدن با دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار کند.

بارنئا در هفته‌های گذشته با انتقادات شدید نسبت به احیای برجام در مقایسه با دیگر مقامات اسرائیلی جلب توجه کرده است.

پاسخ ایران و آمریکا به متن نهایی

مذاکرات احیای برجام که آمریکا به طور غیرمستقیم با آن مشارکت دارد فروردین سال پیش در وین آغاز و بیستم اسفند بدون نتیجه متوقف شد.

دور جدید این مذاکرات پس از حدود پنج ماه وقفه به مدت چهار روز (۱۳ تا ۱۷ مرداد) در وین ادامه یافت و در پایان آن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات “متن نهایی” توافق پیشنهادی را برای تصمیم‌گیری به طرف‌ها ارائه داد.

ایران ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) ملاحظات خود درباره این متن را ارائه کرد و آمریکا یک هفته بعد نظر خود درباره آن را از طریق دفتر بورل در اختیار جمهوری اسلامی و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای گذاشت.

در ادامه این روند ایران دهم شهریور نظراتش درباره پاسخ آمریکا را به هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات برجام تحویل داد و آمریکا در نخستین واکنش دیدگاه‌های ایران را غیرسازنده خواند.

دیدگاهتان را بنویسید