به گزارش CNN فارسی، ممکن است درباره خواص قهوه اسپرسو در سایت‌های مختلف چیزهایی خوانده باشید. اما آیا می‌دانید که کدام‌یک از آن‌ مطالب فقط به قهوه مربوط است و کدام‌یک به صورت اختصاصی به قهوه اسپرسو ارتباط دارد؟ ما در این مقاله ابتدا به شما توضیح می‌دهیم که اصلا قهوه اسپرسو چیست. بعد از آن درباره برخی از فواید قهوه حرف می‌زنیم که دانشمندان درباره آن تحقیق کرده‌اند و قاعدتا می‌تواند قهوه اسپرسو را هم شامل شود.

پیش‌گیری از دیابت نوع ۲

فواید قهوه در پیش‌گیری از دیابت در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. حتی شواهدی وجود دارد که قهوه بدون کافئین هم ممکن است همان فواید قهوه معمولی را داشته باشد. پس احتمالا می‌توان یکی از خواص قهوه اسپرسو را هم جلوگیری از دیابت نوع ۲ دانست.

حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی

قهوه دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمندی است. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث از‌ بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند و به سلامت عمومی بدن کمک می‌کنند. همچنین قهوه دارای مواد معدنی مثل منیزیم و کروم است که به بدن کمک می‌کنند تا از هورمون انسولین استفاده کنند. این هورمون قند خون را کنترل می‌کند. در دیابت نوع ۲، بدن توانایی خود را برای استفاده از انسولین و تنظیم موثر قند خون از دست می‌دهد.

اما یک خبر بد وجود دارد. یکی از دانشمندان می‌گوید این واقعیت که قهوه حاوی مواد خوب است لزوما به این معنی نیست که برای ما هم خوب باشد. به گفته او اگرچه آنتی‌اکسیدان زیادی در قهوه وجود دارد، اما این معنی را ندارد که نوشیدن قهوه منجر به افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن شود.

تقویت حافظه بلند مدت

نشان داده شده است که نوشیدن اسپرسو می تواند به حافظه شما کمک کند. نه تنها به حافظه‌ی مغز شما کمک می کند تا اطلاعات را ذخیره کند بلکه می تواند در بازیابی و استفاده از آن اطلاعات نیز به شما کمک کند. اگر در هنگامی که برای آزمون مشغول مطالعه هستید، مقداری اسپرسو بنوشید و درست قبل از امتحان مقداری دیگر اسپرسو بنوشید، این نوشیدنی به شما کمک می کند تا موارد را بهتر به یاد آورید.

قهوه اسپرسو برای بهبود تمرکز

نوشیدن اسپرسو به شما انرژی زیادی می‌دهد. این انرژی می تواند عملکرد تمرکز بر روی اعمال روزانه را برای مغز شما تسهیل کنید. اسپرسو باعث آغاز ترشح دوپامین دز مغز شما شده و به تمرکز کمک می‌کند.

یک فنجان اسپرسو می‌تواند تغییر زیادی در بازده شما ایجاد کند. به یاد داشته باشید که مصرف اسپرسو را به یاد داشته باشید! یک استراحت شبانه نیز گامی مهم برای قوی نگه داشتن تمرکز است.

قهوه اسپرسو برای افزایش فعالیت فیزیکی

نوشیدن یک اسپرسو دقیقا قبل از شروع فعالیت فیزیکی می‌تواند عملکرد شما را افزایش دهد. چه این فعالیت یک ورزش و چه یک تمرین باشد، اسپرسو با همراهی می‌تواند به شما کمک کند. اسپرسو ترشح آدرنالین را تحریک می‌کند که استحکام و سرعت شما را استحکام می‌بخشد. این استحکام سطح ایمنی بالایی را برای شما می‌آورد که به صورت معمول نمی‌توانید بدون آن، به این ایمنی دست یابید.

افزایش آدرنالین همچنین می‌تواند به فعالیت‌های بیشتر با زمان طولانی‌تر کمک کند.

ریسک پایین‌تر سکته

یک مطالعه دریافته است که نوشیدن اسپرسو به کاهش ریسک سکته در زنان کمک می‌کند. اکثر بیمارانی که اسپرسو نوشیده‌اند، ریسک ابتلای مجدد نیز کمتر شده است. آنهایی که مقدار کم نوشیده یا اصلا اسپرسو نمی‌نوشند، ریسک بالاتری برای ابتلا به سکته را داشته‌اند.

 

وسایل مورد نیاز جهت تهیه قهوه اسپرسو

دستگاه اسپرسو ساز به همراه وسیله‌ای که قهوه را درون آن فشرده می‌کنید (پرتافیلتر) و در زیر دستگاه اسپرسو ساز متصل می‌شود.

  • آسیاب قهوه مناسب
  • تمپر قهوه جهت فشرده سازی
  • ترازوی دیجیتال کوچک (در صورت موجود بودن)
  • فنجان قهوه

مخزن آب دستگاه اسپرسو ساز خود را تا جایی که به عنوان حداکثر ظرفیت مشخص شده است آب کنید. دقت داشته باشید که آب حتما سرد و بدون املاح اضافی باشد. همچنین دقت داشته باشید که آب مقطر ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دستگاه شما بزند پس هرگز از آن استفاده نکنید. با توجه به تجربه ما بهترین آب برای استفاده چه در دستگاه اسپرسو ساز برقی و چه گازی آب تصفیه شده است.

دستگاه خود را روشن کنید و منتظر شوید تا کاملا گرم شود. با توجه به اندازه دستگاه شما و مدل آن ممکن است این گرم شدن بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان ببرد. البته اصولا دستگاه های قهوه ساز خانگی در زمانی بین ۱ تا ۲ دقیقه به گرمای مورد نیاز می‌رسند به جز موارد خاص . زمانی که احساس کردید دستگاه به خوبی گرم و آماده شده است به مرحله بعد بروید.

دکمه کار کرد دستگاه را بزنید تا دستگاه چند ثانیه کار کند و آب جوش به صورت عادی خارج شود . این امر باعث می‌شود که آب تازه در دستگاه وارد شده و در دستگاه جریان پیدا کند و از طرف دیگر کلیه اجزای در ارتباط با قهوه، هدگروپ و سایر اجزا داخلی گرم و آماده می‌‌شوند. پس از قطع کردن جریان آب بهتر است درون پرتافیلتر و سطح بیرونی هدگروپ را به وسیله یک پارچه خشک و تمیز کنید.

ابتدا برای تست کردن درجه آسیاب و پاک شدن اثر قهوه ای که قبلا آسیاب کرده‌اید چند دانه قهوه را آسیاب کنید. سپس زمانی که از کیفیت خروجی مورد نظرتان اطمینان حاصل کردید، اقدام به آسیاب کردن قهوه مورد مصرفتان کنید. دقت داشته باشید که بهتر است همیشه به اندازه میزان استفاده‌تان قهوه را آسیاب کنید تا همیشه قهوه تازه داشته باشید.

حال حدود ۱۵ تا ۲۱ گرم (بسته به اندازه پرتافیلتر) از پودر قهوه را درون سبد پرتافیلتر ریخته و با توجه به آموزش روش تمپ کردن، آن را فشرده کنید. بعد از آن می‌توانید با استفاده از انگشت اشاره خود سطح قهوه فشرده شده را تست کنید تا از فشردگی آن اطمینان حاصل نمایید.

پرتافیلتر را سر جای خود درون هدگروپ ببندید و تهیه قهوه را آغاز کنید. اگر دستگاه شما اتوماتیک است که با توجه به یک یا دوکاپ بودن پرتافیلتر دکمه مورد نظر را فشار دهید تا عملیات تهیه قهوه شروع شود و فنجانتان به اندازه از پیش تعیین شده پر شود و در غیر این صورت دکمه شروع را بفشارید و پس از رسیدن فنجان به وزن مورد نظرتان و یا تغییر رنگ عصاره قهوه از قهوه‌ای به سفید دکمه قطع آب را فشار دهید تا عملیات خروج قهوه پایان یابد.

دیدگاهتان را بنویسید