به گزارش CNN فارسی، روزنامه شرق برای نخستین بار با وکیل و برادر سپیده رشنو صحبت کرده است. به گزارش این روزنامه نعیم‌رضا نظامی‌چهارمحالی، وکیل پایه‌یک دادگستری، به عنوان وکیل مدافع رشنو معرفی شده است.

سپیده رشنو، ۲۸ ساله، داستان‌نویس و ویراستار، پس از اعتراض به زن محجبه‌ای که در اتوبوس درباره حجاب اجباری به او تذکر داده و تهدید کرده بود که ویدیوی او را به ”سپاه” می‌دهد، بازداشت شد و در زندان اوین به سر می‌برد.

خبر بازداشت او و به ویژه بی‌خبری از محل حبس این شهروند مخالف حجاب اجباری در فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای یافت طوری که باعث واکنش مقامات قضایی ایران شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۸ مرداد (۳۰ ژوئیه) برای اولین بار و پس از روزها بی‌خبری و گمانه‌زنی، تصاویری از سپیده رشنو را نشان داد.

در این ویدئوی کوتاه، رشنو مقابل دوربین نشسته و با چهره‌ای خسته و بسیار متفاوت از تصاویر پیش از بازداشتش، درباره ماجرایی که به بازداشت او منجر شد توضیح می‌دهد.

بسیاری از کابران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به آثار کبودی چشم راست رشنو نوشتند، او ”تحت شکنجه و آزار و اذیت جسمی” مجبور به اعتراف علیه خود شده است.

حقوقدانان نیز گفتند که این اقدام صدا و سیما، مصداق عمل مجرمانه است.

نظامی‌چهارمحالی، وکیل سپیده رشنو گفته است، موفق شده با موکلش دیدار کند. او نخستین اولویت کاری خود را “مرتفع شدن بازداشت موقت” و “تعیین وثیقه” دانسته است.

به گفته  این وکیل دادگستری خانواده رشنو به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و بیرون‌ آمدن او سبب می‌شود این فشار کمی کاهش یابد.  نظامی‌چهارمحالی در باره جزییات فشار علیه خانواده رشنو توضیحی نداده است.

سامان رشنو، برادر متهم هم به روزنامه شرق گفته است: «ما در تمام این مدت با رسانه‌ها حرفی نزدیم به خاطر این که نمی‌خواستیم تنش‌ها افزایش یابد.»

عبدی: دادگاه سپیده رشنو را علنی برگزار کنید  

عباس عبدی، فعال سیاسی مقیم ایران خواستار محاکمه علنی سپیده رشنو شد. عبدی در روزنامه اعتماد نوشت، سپیده رشنو را با کیفرخواستی شامل “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا” روانه زندان کردند.

به اعتقاد عبدی، مردم باید بدانند چه کارهایی مصداق تبلیغ علیه جمهوری اسلامی است، چه اقدامی امنیت کشور را به خطر می‌اندازد و چه اقدامی معرف تشویق به فساد و فحشاست.

این فعال سیاسی  خواستار آزادی سپیده رشنو با قرار وثیقه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید