به گزارش CNN فارسی، ریچارد مور، رئیس MI6 سازمان اطلاعات بریتانیا گفت که به‌ رغم «ماراتن مذاکرات» تردید دارد که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بخواهد کشورش به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد.

مور پنج‌شنبه ۳۰ تیر در نشست «مجمع امنيتی آسپن» با اشاره به تصمیم مشترک مقامات حکومتی ایران در این‌باره، گفت:«فکر نمی‌کنم رهبر ایران بخواهد توافقی را انجام دهد؛ ایرانی‌ها نیز نمی‌خواهند مذاکرات را پایان دهند؛ آن‌ها فقط برای مدت کوتاهی به دویدن خود ادامه خواهند داد.»

از سویی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سی‌آی‌ای»، نیز در نشست آسپن، درباره نگرانی‌های آمریکا از برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران گفت، ایران در عرض چند هفته به میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای که برای ساخت سلاح‌ اتمی نیاز دارد، خواهد رسید.

رئیس سی‌آی‌ای در سخنان خود تصریح کرد که ایران تا سال ۲۰۰۴ در حال تولید سلاح هسته‌ای بوده است. با این حال او افزود که سی‌آی‌ای و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هنوز به اطلاعاتی دست نیافته‌اند که نشان دهد ایران برنامه تولید سلاح اتمی خود که سال ۲۰۰۴ آن را متوقف کرده بود، را دوباره از سر گرفته باشد.

برنز گفت برنامه هسته‌ای ایران دو بعد دارد که موجب نگرانی است؛ بعد اول مدت زمان لازم برای رسیدن ایران به میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالایی است که برای ساختن یک بمب اتمی نیاز دارد.

او گفت این مدت در زمانی که ایران برجام را امضا کرد کمی بیش از یک‌سال بود، اما اکنون با توجه به افزایش بسیار زیاد ذخایر اورانیوم غنی‌شده و فعالیت‌هایی که ایران در اعماق کوه‌ها در سایت «فردو» انجام می‌دهد، به چند هفته کاهش یافته است.

بعد دیگر برنامه هسته‌ای ایران که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آن را موجب نگرانی خواند، مدت زمان لازم برای ساخت سلاح اتمی است که اگر این کشور بخواهد تلاش‌های خود برای ساخت سلاح اتمی را مجددا از سربگیرد، به آن نیاز خواهد داشت.

با این وجود ویلیام برنز اضافه کرد، در بهترین ارزیابی اطلاعاتی، ما نشان‌هایی مبنی بر از سرگیری روند سلاح‌سازی نمی‌بینیم، اما سی‌آی‌ای و بقیه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده این موضوع را از نزدیک زیر‌نظر دارند.

برنز همچنین برنامه توسعه پهپادی و موشکی ایران را تهدیدی فزاینده و مهم توصیف کرد. او گفت ایران اکنون دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است و این که روسیه خواهان پهپادهای ایرانی است، نشانه‌ای از میزان توسعه برنامه پهپادی تهران محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید