به گزارش CNN فارسی، در اقدامی عجیب اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس موسوم به استارلینک مجددا خبرساز شده است. این شرکت در دفترچه راهنمای خود که شرایط و نحوه دریافت گارانتی را ذکر کرده، خاطرنشان ساخته که اگر روزی دایناسورها به تجهیزات ماهواره ای آن حمله کنند و همه چیز را از بین ببرند، مشمول گارانتی نمی‌شود!

ماجرای ابطال گارانتی تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک

حالا استارلینک به سرپرستی ایلان ماسک باز هم به سر خط خبرها آمده است. این بار شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده ماهواره های استارلینک در صورتی که مورد حمله و یورش دایناسورها واقع شوند، مشمول ضمانت نامه نخواهند شد.

دیش ماهواره استارلینک به گونه‌ای تولید شده که در شرایط سخت و محیط‌های خشن هم بتواند دوام آورد. حالا مشخص شده که این کمپانی در برابر اتفاقاتی که خارج از کنترل اسپیس ایکس است، مسئول نیست و برای ماهواره‌هایی که بدین گونه دچار مشکل شده‌اند برنامه‌ای ندارد.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، اسپیس ایکس با گفتن عبارت دایناسورها (که بیشتر شبیه شوخی است) اعلام کرده که این شرکت در برابر آسیب‌های ناشی از صاعقه، سیل، آتش سوزی، طوفان‌های شدید و زلزله مسئولیتی بر عهده ندارد و خسارتی نمی‌پردازد. می‌توانید تصویر توافقنامه یک‌طرفه میان شرکت و کاربر را در ادامه مشاهده نمائید.

در این دفترچه راهنما ضوابطی گنجانده شده و به کاربری که شرایط را می‌پذیرد اعلام می‌کند در صورتی که این ماهواره در مدار زمین یا سطح ماه استفاده شود و اختلافی بین شرکت و مشتری پیش آید، طبق قانون ایالات متحده ترتیب اثر داده می‌شود اما در خصوص مریخ و سرویس دهی این ماهواره در آن منطقه، بر اساس یکسری قوانین و قواعد مستقل بررسی می‌شود.

سال گذشته میلادی یکی از بدترین سال‌ها برای استارلینک بوده، چرا که در ارسال و تحویل کیت‌های خود به دست مشتریان ناکام مانده و سفارش‌ها را نصفه و نیمه رها کرده است. این شرکت علت وقوع این پیشامد را پاندمی کرونا و کمبود جهانی تراشه می‌داند.

از طرفی برخی از کاربرانی که از دیش های استارلینک استفاده می‌کنند، گزارش داده‌اند که با ورود سامانه گرمایشی به محل مورد نظرشان، دیش‌های استارلینک از کار افتاده و به درستی کار نمی‌کنند. این باعث شده تا اسپیس ایکس در صدد رفع این مشکل برآید و از کمیسیون فدرال ارتباطات برای نسل جدید دیش‌های خود که مقاومت بالاتری در برابر سرما و گرما دارند، مجوز بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید