به گزارش CNN فارسی دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز پنجشنبه از کشته‌شدن ١٠ نفر بر اثر حملات سنگین روسیه به ٩ ناحیه این کشور طی شبانه‌روز گذشته خبر داد. ۲۴ نفر نیز در این حملات زخمی شده‌اند.

همچنین بر اثر حملات توپخانه‌ای به شهر دونتسک که تحت کنترل جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه است، شش نفر جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر زخمی شدند. اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

به گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای روسیه ۶۰ راکت به شهر نیکوپل در مرکز اوکراین شلیک کردند و علاوه بر وارد کردن خسارت به حدود ۵۰ ساختمان مسکونی، موجب قطع برق این شهر ١٠٧ هزار نفری شدند.

نیکوپل در کنار رود دنیپر و در سوی مقابل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا واقع شده که در همان روزهای آغازین جنگ به کنترل سربازان روسیه درآمد.

به گفته کارشناسان اندیشکده مطالعات جنگ در واشنگتن، روس‌ها با بمباران مناطق نزدیک به این نیروگاه هسته‌ای، کی‌یف را بر سر دوراهی دشواری قرار می‌دهد که طبق آن اگر اوکراین به این اقدام ارتش پوتین مقابله به مثل کند، در سطح بین‌المللی محکوم می‌شود و اگر آن را بی‌پاسخ بگذارد، عملا به روس‌ها اجازه می‌دهد از «مامن» خود به بمباران نیروهای اوکراینی ادامه دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روزهای اخیر نسبت به اوضاع در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ابراز نگرانی شدید کرده است.

اما سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه گفت ارتش کشورش دو انبار مهمات اوکراینی‌ها و یک انبار سوخت را در منطقه زاپوریژیا هدف قرار داده است.

درگیری‌ها همچنین در شمال و شرق اوکراین ادامه دارد و بر اثر حمله توپخانه‌ای روسیه به شهر تورتسک در استان دونتسک، دست‌کم هشت نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

در منطقه اشغالی خرسون در جنوب نیز گزارش‌ها حاکی از ربودن یک شهردار دیگر از سوی نیروهای روسیه است. همزمان ارتش اوکراین به جمع‌آوری نیروهای بیشتر به منظور آغاز ضدحمله برای باز‌پس‌گیری این منطقه پیش از همه‌پرسی مقرر برای الحاق آن به روسیه ادامه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید