به گزارش CNN فارسی ، جان کربی روز سه‌شنبه دوم شهریور اعلام کرد از روز دوشنبه تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند و عملیات تخلیه افراد سرعت گرفته است.

او گفته است شتاب گرفتن عملیات تخلیه افراد نیاز به هماهنگی دائمی و رفع مشکل با طالبان دارد.

آقای کربی همچنین از فرود بالگردهای آمریکایی در نقاط مختلف افغانستان و خروج ده‌ها شهروند ایالات متحده از این کشور خبر داد.

در این میان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات با طالبان برای تمدید مهلت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ادامه دارد.

آقای بایدن روز یکشنبه از احتمال تمدید حضور نظامیان آمریکا در فرودگاه کابل برای تخلیه شهروندان خارجی و افغانی‌های در معرض خطر خبر داده بود و گزارش‌ها حاکی است که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) روز دوشنبه در دیدار با ملا عبدالغنی معاون سیاسی رهبر طالبان در کابل نیز در این مورد مذاکره کرده است.

با این‌حال، طالبان طی دو روز گذشته به دفعات اعلام کرده که مهلت خروج نیروهای آمریکایی از کابل تا تاریخ ۳۱ اوت، حدود یک هفته دیگر، خواهد بود و تمدید نمی‌شود.

آقای سالیوان گفته است موضوع تمدید حضور نیروهای نظامی برای تخلیه افراد از فرودگاه کابل فعلا با طالبان در حال مذاکره است و تصمیم نهایی را جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید