به گزارش CNN فارسی، او تاکید کرد که ایرانی‌ها باید ببینند «باید بهای سنگینی برای سرکشی خود بپردازند». به گفته لاپید، ارائه بمب‌های سنگرشکن از سوی آمریکا باعث تن دادن جمهوری اسلامی به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی شد._ توافق

آمریکا سال ۲۰۰۹ میلادی ۵۵ بمب معروف به سنگرشکن را به اسرائيل فروخت که می‌تواند به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران نفوذ کند.

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز جمعه در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که حتی در صورت احیای برجام، ایالات متحده باید یک گزینه نظامی قابل اجرا را علیه تاسیسات اتمی ایران در اختیار داشته باشد.

پس از این اظهارات، یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفت: «دولت آمریکا نسبت به این پیشنهاد وزیر دفاع اسرائیل واکنش مثبت نشان داده است.»

مذاکرات مقامات آمریکا و اسرائیل درباره توافق احتمالی ادامه دارد و شبکه کان اسرائیل گزارش داد که انتظار می‌رود جو بایدن و لاپید علاوه ‌بر گفت‌وگوی تلفنی طی روزهای آینده، ۲۹ شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.

در همین حال رسانه های اسرائیل خبر دادند که دیوید بارنه‌ئا، رییس موساد، هفته آینده در ارتباط با موضوع توافق احتمالی به واشنگتن سفر خواهد کرد.

رییس موساد پیش از این توافق احتمالی اتمی کشورهای غربی با ایران را «بسیار بد» برای اسرائیل خوانده و گفته بود که این توافق بر دروغ بنا شده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که بر اساس تخمین موساد، توافق احتمالی اتمی میان ایران و کشورهای غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد.

همزمان با این مذاکرات معاون وزیر خارجه قطر به تهران سفر و همچنین با هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر، در دیدار با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات، احیای برجام را در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه خواند و خواستار ادامه روند احیای این توافق شد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها او سپس با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

حساب توییتری سایت نور نیوز نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید