به گزارش CNN فارسی تلسکوپ فضایی جیمز وب در تازه‌ترین تحول ، تصاویری جدید با وضوحی فوق‌العاده از کهکشان «چرخ گاری» را به زمین ارسال کرده‌ است.

بر اساس اعلام مشترک آژانس فضایی اروپا و ناسا وضوح این تصاویر ارسالی به قدری بالاست که برای نخستین بار حلقه رنگی چرخان کهکشان چرخ گاری با شفافیت بسیار زیاد قابل مشاهده است.

کهکشان «چرخ گاری» که در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مجسمه‌ساز قرار دارد خود از برخورد دو کهکشان دیگر پدید آمده‌ است.

به گفته دانشمندان پس از برخورد دو کهکشان با هم دو حلقه از مرکز کهکشان به سمت بیرون گسترش یافته و یک حلقه سفید کوچکتر نزدیک به مرکز کهکشان باقی است.

محققان می‌گویند گسترش این حلقه بیرونی در مدت ۴۴۰ میلیون سال مقدمه‌ای برای تشکیل ستارگان بوده‌ است.

پیش از این تلسکوپ فضایی هابل تصاویری از کهکشان «چرخ گاری» به زمین فرستاده بود اما در آن زمان تصاویر ارسالی نشان می‌داد «چرخ گاری» هنوز یک کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری بوده و با کهکشان کوچکتر ادغام نشده‌ است.

تصاویر دریافتی تلسکوپ‌های فضایی مربوط به میلیاردها سال قبل است که به علت سرعت نور و خلاء با تاخیری این چنین به منظومه ما می‌رسند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام‌کردند توانایی تلسکوپ جیمز وب در تشخیص نور مادون قرمز به آنها اجازه داده تا از میان «مقادیر عظیمی از غبار داغ» که نمای کهکشان «چرخ گاری» را پنهان می‌کند این کهکشان را مشاهده‌ کرده و از آن تصویر بگیرد.

به گفته آنها جزئیات جدید، تشکیل ستاره در کهکشان و همچنین رفتار سیاه‌چاله عظیم در قلب آن را نشان می‌دهد.

مشاهدات کیهان‌شناسان نشان می‌دهد کهکشان «چرخ گاری» هنوز در «مرحله گذرا» قرار دارد و همچنان به تغییر شکل خود ادامه خواهد‌ داد.

دیدگاهتان را بنویسید