به گزارش CNN فارسی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در حال تحقیق در مورد صرافی رمزارز کراکن (Kraken) است، زیرا گفته می‌شود که این شرکت تحریم‌های اقتصادی را نقض کرده و خدمات خود را در دسترس کاربران برخی کشورهای تحریم شده از جمله ایران قرار داده است.

نیویورک تایمز به نقل از پنج معتبر خود در گزارشی ادعا کرده که کراکن مظنون است که به مشتریان خود در ایران و سایر کشورهای تحریم شده اجازه داده تا از صرافی آن استفاده کنند. در صورتی که این صرافی گناه‌کار شناخته شود، وزارت خزانه‌داری احتمالا جریمه‌ای برای آن صادر خواهد کرد. این نشریه اشاره می‌کند که منابع به دلیل ترس از انتقام، خواستند نامشان فاش نشود.

«مارکو سانتوری»، مدیر ارشد حقوقی کراکن با ارسال ایمیلی برای CoinDesk توضیح داد که این صرافی «در مورد بحث‌های خاص با تنظیم‌کننده‌ها» اظهارنظر نخواهد کرد.

مدیرعامل کراکن یکی از مخالفان تحریم‌‌ها

جسی پاول، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران کراکن در گذشته در مورد تمایل خود برای به چالش کشیدن مقرراتی که از نظر او ناعادلانه است مانند تحریم‌های بین‌المللی، صحبت کرده بود.

او در ماه فوریه، پس از حمله روسیه به اوکراین، در پاسخ به درخواست‌های موجود برای مسدود کردن حساب‌های کاربران روسی کراکن گفته بود:

«ماموریت ما در [کراکن] این است که انسان‌ها را از سیستم مالی قدیمی خارج کنیم و آن‌ها را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کنیم. جایی که خطوط دلخواه روی نقشه‌ها دیگر اهمیتی ندارند، جایی که نیازی نیست نگران مصادره گسترده و بی‌رویه ثروت خود باشند.»

او همچنین در یادداشتی که ماه گذشته منتشر شده بود قول داد درگیر مناقشات سازمان‌های دولتی که با قوانین منسوخ شده خود به‌طور ناعادلانه برخی افراد را حذف می‌کنند، نشود.

در گزارش مشابه دیگری، رویترز چند هفته قبل گفته بود که صرافی ارز دیجیتال بایننس نیز با وجود تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها به کاربران ایرانی امکان انجام معاملات را داده بود.

در مقابل، بسیاری از پلتفرم‌های کریپتو دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده‌اند. برای مثال OpenSea به عنوان بزرگ‌ترین بازار NFT جهان، دسترسی کاربران ایرانی را در اواخر سال گذشته برای همیشه مسدود کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید