کشور لبنان با شدید‌ترین بحران اقتصادی خود از سال ۱۸۵۰ به این سو روبه‌رو است. بحرانی که از جمله در کمبود سوخت و همچنین دارو تجلی می‌یابد و مردمان این کشور و مقاماتش‌ را نگران کرده است.

کمبود سوخت در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی این کشور خود را نشان می‌دهد. بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و دیگر مراکز حساس اعلام کرده‌اند  که در صورت عدم دریافت سوخت، ناگزیر به تعطیلی هستند.

در برابر پمپ‌بنزین‌ها در بیروت و دیگر نقاط لبنان صف‌های طولانی پدید آمده است. همین موضوع باعث آن شده است که حزب‌الله لبنان چاره را در واردات سوخت از ایران ببیند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از بیروت به برنامه حزب‌الله لبنان برای تامین سوخت پرداخته است. حزب‌الله لبنان که از حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، اعلام کرده برای تامین نیازهای خود اقدام به واردات گازوئیل و بنزین از ایران خواهد کرد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز یکشنبه ۱۵ اوت اعلام کرد که دولت وی قادر به تامین نیازهای کشور به سوخت نیست.

او در یک سخنرانی گفت که جمهوری اسلامی به حزب‌الله اطمینان خاطر داده است که از لبنان حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

رهبر حزب‌الله از دولت لبنان انتقاد کرده که تحت نفوذ آمریکا پیشنهاد کمک و صدور سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته است.

نصرالله گفت تصمیم واردات سوخت از ایران اجرایی شده و این کشور می‌تواند ظرف دو یا سه روز آینده از این کشور بنزین و گازوئیل وارد کند.

در ماه ژوئن، نصرالله گفته بود زمینه برای واردات سوخت از ایران فراهم شده است. اشاره رهبر حزب‌الله به تحریم‌های آمریکا بوده است. حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا تمهیداتی پیش‌بینی کرده که عملا مشارکت بانک مرکزی لبنان را بلا موضوع می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید