به گزارش CNN فارسی، واکسن‌ های کرونا عملکرد قابل قبولی در برابر سویه اومیکرون داشته‌اند. به‌طوری‌که محافظتی بین ۳۰ تا ۴۰%، در برابر این ویروس از خود نشان داده‌اند. واکسن‌ها همچنین توانسته‌اند آمار مبتلایانی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند را تا حدود ۷۰% کاهش دهند. در ادامه مروری بر تأثیرگذاری واکسن‌های موجود بر سویه امیکرون را خواهیم داشت.

۱. واکسن سینوفارم روی اومیکرون تأثیر دارد؟

طبق اعلام محققان، این واکسن تقابل نسبتا ضعیفی در برابر اومیکرون داشته است. فعالیت خنثی‌کنندگی سینوفارم، ۸ تا ۹ ماه پس از دوز دوم به‌سرعت کاهش یافته‌است و برای تقویت سیستم ایمنی نیاز به تزریق دوز سوم این واکسن است.

۲. واکسن آسترازنکا روی اومیکرون تأثیر دارد؟

این واکسن محصول کشور انگلستان است و توسط دانشگاه آکسفورد عرضه شده‌است. طبق اعلامیه دانشگاه آکسفورد، آسترازنکا به‌خوبی در برابر Omicron عمل می‌کند. برای تقویت اثر خنثی‌کنندگی این واکسن در برابر اومیکرون نیاز به تزریق دوز سوم است.

۳. واکسن فایزر روی اومیکرون تأثیر دارد؟

فایزر یک واکسن کرونا بر مبنای فناوری mRNA است. برخلاف واکسن‌هایی که ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال را وارد بدن می‌کنند، واکسن کرونای فایزر قطعه کوچکی از کد ژنتیکی ویروس کرونا را به سلول‌های میزبان تحویل می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که این واکسن بیشترین محافظت در برابر Omicron را ایجاد می‌کند. البته طبق اعلام رسمی شرکت فایزر برای تقویت اثر این واکسن، به زودی دوز سوم آن منتشر خواهد شد.

۴. واکسن مدرنا روی اومیکرون تأثیر دارد؟

این واکسن محصول کشور آمریکاست و عملکرد مشابهی با واکسن فایزر دارد. شرکت مدرنا دوز سوم را به تازگی به بازار عرضه کرده‌است که طبق ادعای شرکت سازنده، سطح ترشح آنتی‌بادی خنثی‌کننده در برابر اومیکرون را تا ۳۷% افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که این افزایش برای دوز ۵۰ میلی‌گرمی آن در نظر گرفته شده‌است. دوز ۱۰۰ گرمی مدرنا می‌تواند تا ۸۳ درصد سطح تولید آنتی‌بادی را افزایش دهد،  البته عوارض جانبی بیشتری نسبت به دوز دیگر آن دارد.

۵. واکسن جانسون اند جانسون روی اومیکرون تأثیر دارد؟

این واکسن محصول دانشگاه هاروارد آمریکاست. در یک مطالعه مشخص شد که واکسن‌های سینوفارم، جانسون اند جانسون و اسپوتنیک آنتی‌بادی کمی علیه اومیکرون تولید می‌کنند، یا اصلا هیچ آنتی‌بادی علیه Omicron تولید نمی‌کنند. جانسون اند جانسون یکی دیگر از واکسن‌هایی است که عملکرد ضعیفی در برابر این سویه‌ی جدید کرونا داشته‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید