به گزارش CNN فارسي ، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد در گفت‌وگو ، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: ما هنوز حجم خساراتی که وارد شده و اختلاس‌ هایی که اتفاق افتاده است را نمی‌دانیم و فقط یکی از شرکت‌ها حدود پنج هزار میلیارد تومان اختلاس کرده است.

او بدون نام بردن از این شرکت گفت: «آن‌قدر این موضوع بزرگ بود که ما از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواستیم بیایند، ورود کنند و موضوع را بررسی کنند».

بنیاد شهید یک نهاد دولتی است که در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸ بر اساس فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، تاسیس شد و مسئول رسیدگی به امور جانبازان، اسرا و خانواده‌های کشته‌شدگان در جنگ ایران و عراق است.

این بنیاد دارای یک سازمان اقتصادی است که ده‌ها شرکت زیرنظر آن است. از دیگر دارایی‌های بنیاد شهید می‌توان به مجموعه اقتصادی کوثر با دارا بودن ده‌ها شرکت، سازمان اموال و املاک بنیاد شهید، شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، بانک دی و بانک ایران زمین اشاره کرد.

مجلس نهم یک هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکیل داد ولی گزارش آن به‌دلیل «فشارهای سیاسی» در صحن علنی قرائت نشد. با این حال، امیر خجسته، رئیس این هیات، در اسفند سال ۹۵ در گفت‌وگو با روزنامه «همدلی» از کشف اختلاس «۱۵ میلیارد تومانی و همچنین حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها» خبر داد.

او یک‌سال بعد گفت در «غارت» بانک دی، «۳۱ نفر» شرکت داشتند که همین افراد در بانک سرمایه نیز اختلاس کردند.

رئیس بنیاد شهید هم در مصاحبه با تسنیم گفته که «یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند. این فقط یک نمونه از بانک دی بود، حالا همین مسائل در مجموعۀ کوثر یا در مجموعۀ صندوق ذخیره شاهد و جاهای مختلفی که اخبارش هر از چند گاهی به گوش می‌رسد، هم تا حدی وجود دارد».

ایران در سال‌های اخیر درگیر پرونده‌های متعدد کلان اختلاس بوده است که برگزاری برخی از دادگاه‌های آن‌ها بسیار جنجال‌برانگیز شد و جزئیات بسیاری از این پرونده‌ها نیز هیچگاه منتشر نشد.

دیدگاهتان را بنویسید