به گزارش CNN فارسی وزیر خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و اردن و ایران و مصر با میانجی‌‌گری دولت عراقی در بغداد شروع شده است.

فواد حسین روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی العربیه همچنین با اشاره به مذاکرات جداگانه ایران و عربستان سعودی در بغداد، خواستار تبدیل این مذاکرات به گفت‌وگوهای علنی شد.

اظهارات وزیر خارجه عراق در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب یافته است. این خبرگزاری یادآوری می‌کند که تاکنون هیچ یک از کشورهای اردن و مصر درخصوص این جزییات و مذاکرات واکنشی نشان نداده‌اند.

روابط ایران و مصر در سطح دفتر حافظ منافع در دو کشور است. تهران از سال ۱۹۷۹ به دنبال پیمان کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل، روابط دیپلماتیک خود را با قاهره قطع کرد. اما در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی دیدار رئیس جمهور ایران با حسنی مبارک، همتای مصری خود، در ژنو امیدها برای از سرگیری روابط را افزایش داد که در نهایت این امر میسر نشد.

ایران و اردن نیز اگرچه در کشورهای یکدیگر سفارت دارند، اما روابط این دو طی سال‌های پس از انقلاب همواره با تنش همراه بوده است، به‌ویژه در دوره جنگ با عراق که اردن جانب بغداد را گرفته بود.

از سویی ایران و عربستان که رقبای منطقه‌ای محسوب می‌شوند از آخرین ماه‌های دولت حسن روحانی مذاکراتی را برای رفع اختلافات با یکدیگر با میانجی‌گری عراق آغاز کرده‌اند که در آخرین تحول مربوط به آن سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز ۶ تیر از دریافت پیامی از عربستان مبنی بر «آمادگی برای ارتقای مذاکرات بین دو کشور در سطح دیپلماتیک» خبر داد.

ایران و عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ در پی حمله سازمان‌دهی‌شده به سفارت عربستان در تهران روابط خود را با یکدیگر قطع کردند.

در سال‌های اخیر نیز تنش‌ها میان دو کشور به‌خصوص در شهریور ۱۳۹۸ به‌دنبال حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان دوباره تشدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید