به گزارش CNN فارسی، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ده میلیون نفر به جمعیت افرادی که یا به کار اجباری گمارده شده‌اند یا تن به ازدواج اجباری داده‌اند، اضافه شده است؛ جمعیتی که کارشناس‌های سازمان ملل از آنها به‌عنوان برده‌های مدرن یاد می‌کنند.

 

بر پایه داده‌های منتشر شده در این گزارش تحقیقی سازمان ملل، در مجموع تا پایان سال گذشته میلادی ۲۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کار اجباری گمارده شده‌اند و ۲۲ میلیون نفر نیز به ازدواج‌های اجباری تن داده‌اند. این گزارش در تحلیل داده‌های به‌دست آمده می‌نویسد چنین امری نشان می‌دهد که در حال حاضر از هر ۱۵۰ نفر در جهان یک نفر با اشکال مختلف برده‌داری مدرن دست‌وپنجه نرم می کند.

 

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل متحد در مورد پدیده برده‌داری مدرن تاکید می‌شود که بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر بدهی‌های فقرا و طبقه کارگر افزوده و همین امر برده‌داری مدرن را تشدید کرده و این پدیده را در مسیر رشد قرار داده است.

 

گای رایدر، رئیس سازمان بین‌المللی کار (ILO)، نیز در واکنش به رشد برده‌داری مدرن چنین گفت:«اینکه وضعیت برده‌داری مدرن در حال بهبود نیست، تکان‌دهنده است و هیچ چیز نمی‌تواند تداوم این نقض اساسی حقوق بشر را توجیه کند.»

 

پیش از این سازمان ملل متحد برنامه‌ای تنظیم کرده بود که تا سال ۲۰۳۰ پدیده برده‌داری مدرن را از جهان ریشه‌کن کند. با این‌حال آخرین تحقیقات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که نه تنها ابعاد این پدیده رو به کاهش نگذاشته است بلکه افکار عمومی جهان شاهد افزایش این پدیده شوم است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناس‌های سازمان ملل بر این باورند که شاید بتوان پایانی برای رنج افراد گرفتار در اشکال مختلف کار اجباری متصور شد، اما تن دادن به ازدواج‌های اجباری یک نوع «حبس ابد» به‌حساب می‌آید.

 

بخش دیگری از این گزارش نیز به وضعیت کودکان مربوط می‌شود. بر اساس این گزارش از میان هر پنج نفری که گرفتار یکی از اشکال کار اجباری هستند یک نفر کودک است که نیمی از این کودکان نیز تحت استثمار جنسی قرار دارند.

 

از سوی دیگر داده‌های این گزارش حاکی از آن است که مهاجران، خاصه کودکان آنها، در معرض گرفتار شدن در یکی از اشکال کار اجباری هستند. از این‌رو رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت انتشار این گزارش سازمان ملل بار دیگر یادآوری می‌کند که جامعه بین‌المللی باید از امنیت مهاجران اطمینان حاصل کند.

 

یکی از نکاتی که خبرگزاری فرانسه در توضیح پدیده برده‌داری مدرن بر روی آن انگشت می‌گذارد این است که این پدیده تنها مختص کشورهای فقیر نیست و به‌گفته شمار زیادی از پژوهشگران در حال حاضر نیمی از افرادی که به کار اجباری گمارده شده‌اند و یک چهارم کسانی که به ازدواج‌های اجباری تن داده‌اند ساکن کشورهایی هستند که سرانه درآمد ساکنان‌شان متوسط یا رو به بالا است.

 

در گزارش سازمان ملل متحد همچنین اشاره شده است که ۱۴ درصد از کارهای اجباری به‌وسیله دولت‌ها به افراد تحمیل شده است؛ مثل کار اجباری زندانی‌ها در ایالات متحده آمریکا یا افرادی که در اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی گرفتارند.

دیدگاهتان را بنویسید