به گزارش CNN فارسی، با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران در بخش اورژانس است افزود باید تا انتخابات  میان‌دوره‌ای آمریکا منتظر ماند و دید که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. پیش از نیز این خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشد، از امضا نشدن توافق احیای برجام تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده خبر داده بودند.

اینک بنی گانتس با اعلام این که دستیابی به توافق احتمالا به تعویق خواهد افتاد اضافه کرده که توافقاحیای برجام طی چند هفته آینده امضا نخواهد شد. گانتس همچنین اضافه کرد که نباید تهدید ایران در جهان را از آمریکای لاتین تا آفریقا و خاورمیانه فراموش کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه سخنان خود گفته که با برقراری امنیت و ثبات، شکوفایی اقتصادی و تحرک اجتماعی ایجاد می شود که همه این ها با منافع حکومت ایران در منطقه ناسازگار است. به تاکید او، در صورت امضای توافق هسته ای، ۲۵۰ میلیارد دلار پول عاید رژیم ایران خواهد شد و این حکومت با این پول همان کاری را خواهد کرد که اکنون انجام می‌دهد.

مقامات اسرائیل همواره با مذاکرات احیای برجام مخالف بوده‌اند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده که اسرائیل، آزادی کامل دیپلماتیک و عملیاتی را در مبارزه با برنامه هسته ای ایران هسته‌ای محفوظ می‌داند.

 

همچنین داوید بارنئا، رئیس سازمان موساد، با اشاره به این که اسرائیل در احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران مشارکت نخواهد کرد، هشدار داده که این توافق در حال شکل‌گیری، “مصونیتی” برای تهران در برابر اقدامات این سازمان ایجاد نخواهد کرد.

 

نومیدی اروپایی‌ها از مذاکرات احیای برجام

 

در ادامه رایزنی‌ها و فراز و نشیب مذاکرات احیای برجام، به نظر می‌رسد مقامات اروپایی که همواره با خوش‌بینی از نزدیک بودن دستیابی به توافق مجدد با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای خبر می دادند، روز به روز نومیدتر می‌شوند. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص ادامه مذاکرات و دستیابی به توافق ا‌ظهار بدبینی کرده و گفته که مذاکرات هسته‌ای با ایران را “در بن بست” ‌می‌بیند و انتظار ندارد گفت‌وگوها در کوتاه مدت پیشرفت کنند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای برجام پیش از این در بیانیه مشترکی که روز شنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) منتشر شد اعلام کردند که نسبت به اراده جمهوری اسلامی برای احیای برجام تردیدهای جدی وجود دارد و ایران، چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

 

چهارشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که پیشنهادهای اخیر ایران “مفید نبود” و انتظار نمی‌رود مذاکرات در آینده نزدیک به پیشرفتی برسد.

 

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با رد “کم‌رنگ‌شدن امید به احیای برجام” گفت که “زمینه برای احیای توافق هنوز به طور جدی وجود دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید