به گزارش CNN فارسی ،خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، به شبکه خبری الجزیره گفت که برنامه‌ هسته‌ ای ایران، هیچ گونه هدف نظامی ندارد و اقدامات تهران در این زمینه، با نظارت آژانس بین‌المللی اتمی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد که «حق کاهش تعهدات هسته‌ ای در توافق هسته‌ ای، منظور شده است و اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل و تحریم ها را لغو کند، کاهش اقدامات خود را کنار خواهیم گذاشت».

خطیب زاده قبل از این گفته بود که به شرط التزام واشنگتن و کشور های اروپایی به مفاد توافق هسته‌ ای ایران نیز اقدامات جبرانی خود را به عقب بر خواهد گرداند و نیازی به مذاکره جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نمی باشد.

او تأکید کرد که مسیر دیپلماتیک بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای است و ایران به نحو مناسب به هر ابتکار عملی پاسخ خواهد داد و این آمریکا است که ابتدا باید به توافق هسته‌ ای بازگردد و پس از آن می‌توان پشت میز مذاکره نشست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده آمریکا رخ نداده است، گفت که این آمریکا بود که بدون مذاکره با هیچ کشوری و به طور یک جانبه توافق هسته‌ ای را نقض کرده و از آن خارج شد.

او سپس به جنگ یمن اشاره کرد و گفت که ایران امیدوار است دولت سعودی محاصره یمن و جنگ علیه این کشور را پایان دهد و همه کشور ها از جمله عربستان سعودی باید برای پایان درد و رنج‌های مردم یمن همکاری کنند و زمانی که ریاض دست از محاصره این کشور بردارد، جنگ نیز پایان خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، ریشه مشکلات در یمن را تجاوز نظامی دولت سعودی و هم‌پیمانانش ذکر کرد و گفت که تهران خواستار گفت‌ و گو های واقعی منطقه‌ ای است و عربستان سعودی نباید این موضوع را یک تهدید قلمداد کند.

دیدگاهتان را بنویسید