به گزراش CNN فارسی، ایران خبر از رزمایش جدید پهپادی در این کشور داده است. محمود موسوی، سخنگوی “رزمایش پهپادی ۱۴۰۱” چهارشنبه ۲ شهریور (۲۴ اوت) اعلام کرد که این رزمایش با محوریت استان اصفهان و مشارکت سایر استان‌های مرزی و نیروهای چهارگانه در قرارگاه پدافند ارتش آغاز شده است._ روسیه

در این رزمایش که به گفته او، نشان‌دهنده توانمندی ایران در “ساخت‌، بهره‌برداری، طراحی و به‌کارگیری انواع پرنده‌های بدون سرنشین” در مأموریت‌های عملیاتی مناطق مختلف است، بیش از ۱۵۰ فروند پهپاد شناسایی، مراقبت، رزمی و انهدامی شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران از جمله پهپادهای حاضر در این رزمایش دو روزه پهپاد ضد رادار “امید” است که “علیه رادارهای شناسایی و مراقبت” به‌کار می‌رود و همچنین پهپاد “کرار” که “علیه پرنده‌های بدون سرنشین یا با سرنشین در قالب رهگیری و انهدام پرنده مهاجم” کاربرد دارد.

رویترز در گزارشی در این باره می‌نویسد، این رزمایش در حالی انجام می‌شود که آمریکا اعلام کرده، در قالب توافقنامه‌‌ انتقال پهپاد بین ایران و روسیه، نیروهای روسی آموزش کاربرد این پهپادها را در ایران آغاز کرده‌اند.

آمریکا همچنین هشدار داده که ایران قصد دارد این پهپادها را به منظور استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه بگذارد.

اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ماه گذشته در گفت‌وگو با دمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود چنین قصدی را منکر شده است.

رویترز ادامه می‌دهد، ایران و نیروهای منطقه‌ای این کشور در سال‌های اخیر استفاده فزاینده‌ای از پهپاد در یمن، سوریه،‌ عراق و تنگه هرمز کرده‌اند.

ایران که با تحریم‌های بین‌المللی برای واردات بسیاری از سلاح‌ها روبروست، صنعت بزرگ تسلیحات وطنی خود را توسعه داده است.

تحلیل‌گران نظامی غربی با رد ادعاهای ایران در مورد توانمندی‌های نظامی این کشور می‌گویند، ایران با وجود این که موشک‌های دوربردش از دلایل خروج آمریکا از توافق اتمی برجام در سال ۲۰۱۸ بود، گاهی در مورد ظرفیت‌های تسلیحاتی خود مبالغه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید